Pages

Wednesday 20 October 2010

Coretan kota Beirut (10)

Sorotan akhir...

Peluang untuk melihat sendiri keadaan kehidupan mereka dirasakan sebagai satu mimpi yang menjadi kenyataan. Kalau hendak masuk dan melihat sendiri ke dalam kawasan kem ini memang sukar lebih-lebih lagi saya adalah asing di kawasan ini. Tetapi dengan bantuan dari Palestinian Association for Human Rights dan Al Zaytouna Center for Studies and Consultations, maka urusan ke kem pelarian ini begitu mudah.

Sebelum ini kalau mendengar sahaja cerita kem pelarian Palestin, apa yang dapat dibayangkan ialah khemah-khemah kain atau kanvas yang disediakan oleh pihak-pihak tertentu. Malah melalui sorotan yang dipapar di muka TV pun kebanyakkan khemah-khemah pelarian adalah dari jenis kain atau kanvas sahaja dan tiada penyediaan kemudahan asas seperti air dan sistem pembuangan najis yang bersistem dan teratur.

Syarikat perunding saya pernah dipelawa oleh seorang Architect untuk melibatkan diri di dalam projek pembinaan kem pelarian di Malaysia. Sebelum itu, katanya, beliau juga telah dibawa melawat kem Pelarian yang telah siap dibina di Australia yang dikatakan mematuhi piawaian antarabangsa. Untuk pembinaan kem tersebut perlu mematuhi guideline, piawai dan spesifikasi yang telah ditetapkan oleh United Nations High Commissioner on Refugees (UNHCR). Rekabentuk dan pembinaan hendaklah mematuhi beberapa guideline seperti Good Engineering Practise for refugees camp, UNHCR’s Handbook for Emergencies and/or Sphere’s Humanitarian Charter and Minimum Standards in Disaster Response, Protection of refugees women, Sexual violence against women and children in Refugees camp, UNHCR, Environmental Guidelines, 1996 ed. dan lain-lain garis panduan yang telah ditetapkan.

The UNHCR guidelines stipulate an area of 900,000m² for a camp for 20,000 people. This provides a recommended 45m² per person which includes a plot for vegetable gardening. However, once the space stipulated as necessary for fire-breaks, non-residential buildings and buffer zones between shelters is taken into account, the 45m² quickly starts to disappear. Neither Sphere nor UNHCR give any numeric guidelines for how much area should be taken up by all the non-residential buildings – schools, clinics, warehouses, administration offices and community centres. (The UNHCR handbook provides a general guideline but no actual square metreage.) If a camp of 20,000 refugees grows by 4% a year then it would take nine years (just two years more than the average lifespan of all camps) for the theoretical average family to grow from five members to seven members and the total population to grow to 29,605. If in year one the average land area per person in the camp follows the UNHCR guideline of 45m², by the end of the ninth year this area of land per person will have been reduced below the minimum to 32m². The area within a family shelter per person will have been reduced from the UNHCR minimum of 4.5m² to 3.2m². If just one square metre of that space is taken up by tools or materials storage for a home-based enterprise, then the area for shelter is reduced almost to the point where the refugee or IDP lacks even sufficient space to lie down and sleep.[Challenging camp design guidelines by Jim Kennedy]

Kem Shatila sudah melangkau jangka waktu dan masa yang lama. Bermula dengan khemah-khemah kain sehinggalah bertambahnya populasi penduduk yang ramai di dalam satu kawasan ini. Sempadan kawasan kem ini tidak boleh dibesarkan lagi walaupun berlaku pertambahan penduduk. Jadi, mereka mengambil risiko yang tinggi untuk membina penginapan secara bertingkat-tingkat. Pembinaan sebegini mengundang bahaya dan ancaman berisiko tinggi. Bangunan penginapan yang berda ditengah-tengah tidak mendapat sinaran matahari dan kelihatan gelap walaupun di siang hari. Struktur bangunan yang tidak mengikut spesifikasi akan menyebabkan malapetaka runtuhan. Maka ini akan mengundang bencana secara serius dan lebih teruk lagi dari siri-siri pembantaian beramai-ramai di dalam sejarah gelap bumi Shatila pada tahun 1982.
 


Saya setuju dengan konsep rekabentuk ecology system dan energy saving yang dicadangkan oleh Philip Amstislavski, School of Architecture, Rensselaer Polytechnic Institute, Troy, NY yang lebih menampakkan friendly environmental system and installation. Namun semua ini memerlukan dana kutipan yang besar untuk melaksanakannya.
 





Design of Refugee settlements: Developing ecologydriven approach by Philip Amstislavski, School of Architecture, Rensselaer Polytechnic Institute, Troy, NY
Pemasangan kabel-kabel elektrik yang tidak teratur, berselirat dan bersambung-sambung di sana-sini lebih bahaya dan mudah berlakunya kejutan elektrik terutamanya kepada kanak-kanak yang berada di kawasan tersebut. Laluan kabel yang sepatutnya tidak disekalikan dengan laluan paip air juga kelihatan di sana-sini. Bekalan air bersih yang dirawat juga sukar diperolehi. Boleh dikatakan air yang disalur kepada mereka adalah air yang masih berasa masin dan kurang dirawat. Mungkin juga tidak pernah dilakukan pembaikan berkala (maintenance). Kelihatan jelas karat-karat di paip besi. Siapakah dikalangan mereka yang akan hirau dengan pemasangan yang mengundang bahaya sedemikian itu. Secara jelasnya, kehidupan mereka diibaratkan melukut di tepi gantang.


Semua faktor-faktor di atas secara tidak langsung akan menyumbang kepada masalah kesihatan secara tidak disedari. Dari masalah penyakit kronik sehinggalah kepada masalah bio-genetik yang akan mengambil masa yang lama untuk dihidapi. Kalau tidak terjadi kepada mereka sekarang mungkin akan terjadi kepada generasi yang akan datang.

Wallahu 'alam, sekian

abuzorief @ beirut
uk2beirut2010

No comments:

Post a Comment