Pages

Sunday 17 October 2010

Coretan kota Beirut (5)

Diari perjalanan UK2Beirut2010

8 Oktober 2010, Jumaat

10.11am - 4 orang wakil delegasi telah bertolak ke Beirut dari Manchester, Manakala 2 orang lagi bertolak dari London dan 2 orang lagi bertolak dari Damascus (by bus).






9.32pm – Tiba di Airport Lanarca, Cyprus dan bergegas pula ke bahagian connecting flight. Iternerinya, kesemua flights Cyprus Airway perlu transit di Larnaca, Cypus sebelum ke Beirut. Kami dari Sheffield missed connecting flight ke Beirut. Kerana flight dari Manchester delay 1 jam 10 min (asalnya 2pm tetapi jadi 3.10pm). Connecting flight dari Lanarca ke Beirut pula yang sepatutnya pukul 10.05pm diawalkan 35 mins. Sepatutnya pihak agensi memaklumkan terlebih dahulu tentang perubahan masa tetapi tidak dimaklumkan sebaliknya. Bukan kami sahaja yang terpaksa bermalam di Lanarca, malah ada 3 orang lagi penumpang menerima nasib yang sama. Kami terpaksa bermalam di hotel Lanarca, Cyprus.


9/10/2010, Sabtu

4.00am - Bertolak ke Airport Cyprus dan tiba pada jam 6.00am. Semasa checking hand carry luggage, salah seorang dari kami telah dipanggil dan diminta mengeluarkan wang berjumlah GBP2000.00 dan dibelek-beleknya kesemua helaian wang GBP tersebut, sekali lagi Allah memudahkan urusan dan dilepaskan tanpa banyak soal-siasat.



6.40am - Tiba di Airport Rafiq Al Hariri Beirut dan disambut oleh Bro. Abu Thoriq dengan Mercedes C220 dan terus ke Ewa Hotel and Apartment di Rouche (Rawsha).

7.30am - Bro. Hassan Ibhais, Pegawai perhubungan Al Zaytouna Center for Studies & Consultantations, menyerahkan Iteneri program. Program pada hari pertama ialah menyampaikan sumbangan derma di institusi-institusi terpilih dan melawat kem pelarian Palestin di Beirut.



8.15am - Bertaaruf dan menyampaikan sedikit tazkeerah iaitu tujuan dan niat kita semua datang ke sini. Antara peringatannya adalah untuk melaksanakan amanah dan Misi penyerahan kutipan dari sumbangan orang ramai untuk mangsa pelarian Palestin yang berada disini melalui NGO lubnan yang bertauliah yang mengendalikan projek-projek sumbangan di sini. Dan pengiraan semula jumlah kutipan sebanyak GBP16,000.00.



8.30am - Pihak Al Zaytouna menyediakan sarapan pagi iaitu Roti Croissont berbagai jenis perisa (Herb, Salty Butter dan Chocolate). Alhamdulillah...

9.00am – Bertemu Bro Wael A. Saad dan Abu Toriq dan mereka akan bersama kami sepanjang program hari ini. Bro Wael A Saad adalah warga Palestin yang pernah mendiami dan membesar di kem pelarian Al Badewi dan beliau berasal dari Palestin. Kini beliau adalah researcher dan penolong kepada Dr Mohsen Salleh (Pengarah Al Zaytouna Centre).


9.00am - Kami melawat pejabat Humanitarian Relief for Development of Society (Al Ghawst) untuk menyampaikan sumbangan (terima kasih kepada yang menyumbang) berjumlah £13,000 (untuk 2 projek). Kami disambut oleh Bro Muhammad Mahmoud Maarouf, Ahmed Ibrahim dan beberapa orang kakitangan sukarelawan Al Ghawth. Bro. Muhammad Mahmoud Maarouf adalah seorang Jurutera Civil, manakala Bro. Ahmed Ibrahim adalah seorang Chemist. General manager Al Ghawth ialah Bro. Talal Hussein Mustapha dan beliau tidak dapat bersama kami kerana ada urusan lain.



12.00pm - Kami bertolak pula ke pejabat Palestinian Association for Human Rights (Witness), pejabat yang terletak di Beirut, Comiche Al Mazraa, Riviera Bldg, 10th Floor dan disambut oleh Bro Mahmoud Al Hanafi, dan beberapa staff yang lain. Sesi penerangan mengenai isu-isu Palestin dan peranan mereka bertindak sebagai legal action for Refugees. Bro Mahmoud Al Hanafi adalah seorang Exercutive Manager untuk WAFHR manakala Bro. Mohammad K. Shouli atau Abu Hisyam adalah Public Relation Officer, warga Palestine yang berasal dari West Bank Palestin.




1.30pm - Bro. Mahmoud Hanafi, Bro. Mohammad K. Shouli, Bro. Wael dan Bro Abu Toriq mengiringi kami ke kem pelarian Palestin Shatila. Sabra dan Shatila terletak berdekatan dengan sempadan Bandar Beirut. Perjalanan kami kesana mengambil masa 20 minit dari Rouche. Keadaan kehidupan pelarian amat menyedihkan serta memberi keinsafan. Syukur kehadrat Allah taala atas segala nikmat yang kita peroleh selama ini.


3.45pm – Bertolak balik ke penginapan dan selesai menamatkan sesi pada hari ini sepertimana yang telah dijadualkan. Semakin banyak teka-teki yang bersusun di kotak pemikiran dan insyaallah akan cuba meleraikan persoalan ini bersama mereka sebelum balik ke UK.

bersambung...

abuzorief @ sheffield
uk2beirut2010

No comments:

Post a Comment