Pages

Thursday 7 October 2010

Untukmu Al AQSA...


Lewat semalam aku berteleku di atas sejadah,
Bertasbih sambil berduka...
Bukan mengenangkan nasib sendiri,
Tetapi lebih kepada saudaraku di sana...
Di mana?...
Nun di sana...
Oooh! Al Aqsa tercinta
Ya!...

Bodohkah aku kalau aku berduka kerananya...

Ketika aku berhadapan di depan Baitullah,
Terkenang pula aku pada Al Aqsa mulia...
Jiwa aku semakin merasa resah..
Tidak tenang...
Bila bersendirian pasti....
Manik-manik jernih mengalir terburai,
Terbayang lambaian sayu Al Aqsa mulia...

Al Aqsa masih dijajah...
Angkara manusia laknat dan biadap,
Anak-anak syuhada siapakah membela..
Kaum tua dan hawa menjadi mangsa durjana...
Pemudanya yang gagah tidak pernah jemu dan kecewa,
Membaling batu dan apa sahaja,
Itulah senjata yang ada pada mereka,
Bukan M16, AK atau mortar roket launcher...

Namun, diluar tingkap sana...
Kita mampu melihat sahaja,
Menonton mereka semacam aksi drama trailler,...
Paling mampu hanya mengeleng kepala,
Mungkin terpacul berkata,
Kesiannya mereka,

Jauh di sudut hatiku,
Resah kerana tidak berbuat apa...
Persoalannya?,
Kenapa aku menjadi penonton sahaja,
Kenapa aku tidak membantu mereka,

Al Quran semakin mendesak aku rupanya,
Ruhku sudah pasti tidak mampu bersuara..
Malah apalagi berkata apa-apa...
Malu tidak berbuat apa-apa...

Aku menangis kerana tidak mampu...

Ya Allah berilah hambamu ini kekuatan..
Ya Allah berilah hambamu ini keikhlasan...

abuzorief @ sheffield
khamis, 7/10/2010

No comments:

Post a Comment