Friday, 28 August 2009

Isu Kartika Sari Dewi Shukarno...


Pasai isu Kartika...
Kelam kabut satu negara,
Lebih-lebih lagi mahkamah kita,
Macam-macam pandangan mereka,
Ada setuju, ada bantah, ada pula tak tau apa,
Tak ketinggalan pula pembesar kita,
Acuh tidak acuh cakap mereka.

Jangan pandang sebelah mata,
Ini bukan rekaan cerita,
Tapi sudah menjadi nyata,
Satu dunia terbeliak mata..
BBC, CNN juga Al Jazeera,
Kerana dia seorang wanita,
Walau berdosa tapi setia,
Hukum Allah dia tidak terkata,
Hanya terima tanpa berkira,
Tahniah buat Kartika...
Menjadi contoh rakyat jelata.

Tapi heran lagi pelik,
Pak mudin kata tukang sebat 'elek',
Apa menteri cakap merepek-repek,
Cuba cakap molek-molek,
Ini rakyat sudah Intelek,
Jangan nampak terlalu jelek.

Rakyat muak hukum dunia,
Boleh ditawar dengan kuasa,
Hukum syariat idaman semua,
Kembalikan ia segera,
Supaya takbir seisi negara,
Hidup sempurna Allah redha...

Hukum syariat kena bertempat,
Bila sebat bukan rembat,
Kaedah sebat, jaga aurat,
Bukan untuk menyiat-nyiat,
Tapi mendidik supaya bertaubat,
Semua aspek diambil berat,
Bukan senang nak menyebat,
Baru Syariat dianggap hebat,

Jangan tangkap 'bilis' sahaja,
Tapi 'jerung' buat-buat lupa,
Jangan beralasan mereka berkuasa,
Pejam mata buat tidak apa,
Mereka lagi patut diterpa,
Contoh buruk kepada rakyat jelata,
Hukum Allah main mata,
Apakah mereka lebih berkuasa,
Dari hukum Allah Taala,
Kalau di dunia lolos tidak apa,
Tapi tidak api neraka,
Bahan bakar batu dan manusia,
Hanya untuk orang berdosa,
Bersiap sedia terjun ke sana...

Tahniah buat Kartika...
Mampu bertaubat dari berdosa,
Contoh unggul seorang wanita,
Membuka mata yang lain pula,
Lebih lagi pembesar negara,
Jangan lawan Allah Taala,
Dia adalah pencipta manusia,
Segala hukum dia cipta,
Kena ikut akur sahaja,
Menjadi hamba yang bertaqwa,
Supaya selamat hidup di dunia,
Lebih-lebih lagi diakhirat jua...
 
abuzorief @ Sheffield
28/8/2009 friday

Wednesday, 26 August 2009

Bila Ramadhan tiba...

 
Bila Ramadhan tiba...

Besar kecil tua muda,
Semua sudah cukup bersedia,
Beli kurma bertimba-timba,
katanya untuk membuat pahala,
Dibedaknya habis jiran tetangga,
Alhamdulillah berkat hendaknya...

Bila sambut Ramadhan tiba...

Riuh rendah pasar Ramadhan,
Terpekik terlolong memanggil pelanggan,
Habis semua laki-perempuan, betina-jantan,
Keluar petang cari makan,
Bersentuh tangan, punggung dan badan,
Alamak!... inikan bulan Ramadhan...

Tak pula kurangnya cari keuntungan,
Letak harga sakan-sakan,
Ada yang mahal bukan-bukan,
Macamana nak buat amalan,
Kalau begini sudah tidak tahan dugaan...
Inilah masa pekena pelanggan.

Bila sudah Ramadhan tiba...

Bukan hendak cari pahala,
Tapi membazir tidak tentu hala,
Makanan lebih bermeja-meja,
Sekadar hendak menjamu selera,
Ikutkan nafsu yang bermaharaja-lela,
Tidak ingat pula mereka yang derita,
Alah inikan sekali sekala,
katanya....

Bila sudah Ramadhan tiba...

Sembahyang tarawikh lapan saja,
Buang masa sembang pula,
Pok pek sini, pok pek sana,
Mengata orang selamba saja,
Seolah-olah bukan berpuasa,
Macam pula hari biasa,
Tidak ada rasa apa-apa,
Cuma rasa letih dan dahaga,
Hilang pahala dapat dosa...

Bila sudah Ramadhan tiba...

Baru cari Quran dimana,
Selama ini terperosok di atas para,
Penuh habuk tidak terkata,
Guna untuk Ramadhan saja,
Habis Ramadhan simpan pula,
Macamana Allah nak Redha kita,
Setahun sekali ingat dia,
Inikah dinamakan hamba setia,
Sibuk hendak syurga dia,
Tapi amalan seceput saja.

Bila Ramadhan tiba...

Tahu pula malu tdak berpuasa,
Tapi solat tinggal juga,
Sedekah sini, sedekah sana,
Nak tunjuk betapa baiknya,
Dari orang yang jaga rukunnya,
Boleh buat modal pula,
Tengok, tengok... solat pun kedekut juga,
Itulah bahan jadi cerita,
Semua orang sama sahaja...

Bila Ramadhan tiba...

Ingatlah tuan-tuan semua,
Datangnya sekali sekala,
Sebulan Ramadhan amalan dijaga,
Berlumba-lumba merebut pahala,
Ikhlaskan diri kepada dia,
Rendah diri mengharap redha,
Baru dinamakan hamba bertaqwa,
Sebagai perisai hidup di dunia,
Menanti syurga Allah Taala...

abuzorief @ Sheffield
26/8/2009 wednesday

Tuesday, 25 August 2009

Keluar memancing Anglesey, Wales... 1 Ramadhan 1430H - 22/8/2009

Anglesey, Wales

Memancing di hari pertama berpuasa adalah satu cabaran. Ia cukup mendugakan terutamanya dari aspek fizikal. 'Masalah' yang sendiri cari. Momokan dibulan puasa ini dengan mengatakan penatlah, letihlah, memang ada, its true. Maklumlah, terbayang apabila berjalan kaki ke kawasan tersebut yang mengambil masa 30 minit perjalanan mendaki dan menuruni cerun berbatu. Mengah memang tidak terkata.
 
Saya, Pak Tam dan Sukri hanya kami bertiga bertolak pada jam 12.00 malam dan bersahur di Bangor Wales dengan juadah masing-masing. Memang menyelerakan makan sahur di tepi jalan berlampukan dengan lampu jalan.
 
Selepas solat Suboh, kami pun meneruskan perjalanan dan tiba di sana jam 5.00 pagi dengan keadaan masih samar-samar atau 'rabun-rabun ayam'.

****
Excited untuk menumpaskan McKerrel yang dikatakan 'paten'nya boleh dipancing sebanyak 100 ekor atau lebih seorang memang menjadi igauan kaki pancing. Inilah 'paten' yang belum dialami oleh kaki pancing seperti saya.
 
Cadangan asal untuk kesana pada mulanya dirancang pada hari Khamis lepas, terpaksa ditunda pada hari Sabtu atas sebab yang 'tak boleh dielakkan'. Hanya saya dan Sukri saja yang tahu apa sebabnya.
"Ada berita baik, Saari telepon Mad, dia kata hari Rabu dan Khamis lepas ikan banyak..." kata Pak Tam.
 
*****

Keadaan air laut yang surut besar diawal pagi tidak mengamit seekor ikan pun untuk menerkam umpan kilat dan bulu ayam MUSTAD yang dibelinya di kedai pancing Republic Sheffield. Belum ada tuah.
 
Puas dilontar umpan dan dikaraunya beberapa kali namun masih tidak membuahkan hasil.
"Ikan puasa kot..." detik hati aku.
 
Dalam kepenatan, tiba-tiba Sukri berjaya menaikkan seekor McKerrel panjang 1 kaki 1/2 inchi. Selepas itu langsung tak berhasil.
Jam 10 pagi, air laut mula pasang dan kelihatan berombak kuat memukul batu ditebing. Tali pancing berumpan yang dilontarnya sejauh 100m perlahan-lahan ditolak ombak ke tepi. Namun seekor ikan pun tak 'teringin' untuk menjamah juadah yang disediakan.
Masing-masing keletihan dan tertidur di atas batu sehingga masuk waktu zohor, walaupun di panah oleh terikan matahari yang memacak di atas kepala, namun tidak dihiraunya sama sekali.

*****

Pertarungan semula bermula lebih kurang jam 3.00 petang. MacKerrel dah mula bertandang ketika air laut mula hendak surut kembali. Umpan diantara kami dah mula mengena.
 
Tetapi kali ini terpaksa pula betarung dengan Sea Lion yang dikatakan menjadi 'penunggu setia' di kawasan lubuk MacKerrel. Mesin spool Abu Casia Cardinal tidak mampu menumpas kelajuan Anjing laut yang sudah 'bau' kehadiran rezekinya dan dengan pantas menerkam MacKerrel dengan lahabnya dihujung mata kail.
 
"Apa boleh buat, sedekah sajale..." kata aku.
Apabila terasa saja tali berat, maka masing-masing dengan pantas sepantasnya mengarau mesin supaya tidak terlepas menjadi habuan Anjing laut tadi.
Puuuhh... penat beb, kerana terpaksa bertarung pula dengan si hamba Allah ni....
 
Tapi terasa puas.....

abuzorief @ Anglesey wales
25/8/2009 selasa

Friday, 14 August 2009

Pilihanraya kecil DUN Permatang Pasir, 2009

Rohaizat dan Ust Salleh Man
Selang beberapa jam bunyi pula H/P saya dan tertera pula pengumuman Presiden PAS Abdul Hadi Awang sebentar tadi umum PJ Pulau Pinang, Mohd Salleh Man sebagai calon PAS dalam pilihan raya kecil DUN Permatang Pasir - HRKHDaily

Benarlah telahan dan andaian saya mengenai kedua-dua calon ini, yang akan bertarung kerusi DUN Permatang Pasir ini.

Kematangan pengundi di kawasan kecil DUN Permatang Pauh bagi Parlimen Permatang Pauh sudah boleh dijangkakan yang akan menyebelahi kepada siapa. Penduduk di Permatang Pasir bukanlah calang-calang pengundi. Mereka bijak dan celik membuat percaturan. Mereka sudak bijak berpolitik dan fasih dengan sepak terajang politik setelah melalui ujian besar iaitu pilihanraya bagi kerusi parlimen Permatang Pauh. Kawasan ini sudah lama di'takluki' oleh kepimpinan PAS. Bagi saya agak sukar juga calon UMNO untuk menembusi tembok yang pada pandangan saya seolah-olahnya sudah ada 'sebesar' macam tembok Cina.

Walau bagaimanapun kita tunggu dan lihat...

Sekiranya PAS 'terlena' dengan keselesaan selama ini dan tidak mustahil juga 'tembok besar' ini akhirnya akan menyembah bumi.

Parti PAS dan calon DUN yang baru perlulah bijak dan berstrategi untuk mengekal kerusi supaya tidak dirampas oleh calon lawan.

Pastinya kini, penduduk di kawasan 'hujung kampung' meraikan semula perayaan yang terbesar dan disusuli pula dengan perayaan Eid Fitri Al Mubarrak...

Ahlan wasahlan, Ramadhan Karim... Allahu Akram...

abuzorief @ Sheffield
14/8/2009 jumaat

Wednesday, 5 August 2009

Siapakah kita di hati mereka?...

Jeff Ooi Chuan Aun - YB Jelutong Penang

Saya rasa cemburu kerana tidak dapat bersama dengan rakan-rakan di Malaysia dan saya hanya mengikuti perkembangan mereka dari jauh sahaja, kerana mereka sedang bergelut dan menyerahkan diri mereka di medan sebenar atau arena yang lebih praktikal dalam memperjuangkan isu Syariat Islam lebih-lebih lagi ianya sudah mula dipermainkan oleh individu non-muslim yang tidak senang dengan aktiviti-aktiviti meninggikan syariat Islam di atas muka bumi Malaysia.

Extreme vs terrorist

Bagi mereka sekiranya individu muslim itu giat dengan kerja-kerja dakwah, maka akan dicap sebagai muslim extremist. Mungkin juga mereka melabelkan extreme kerana mungkin perkataan ini bunyinya lembut sikit dari melabelkan sebagai muslim terrorist.

Mungkin juga mereka faham bahawa dengan tertegaknya Syariat Islam di Malaysia ini maka mereka sudah tidak boleh memimpin atau menjadi pemimpin di negara yang mengamalkan Syariat Islamiyyah.

Adakah ketidak-senangan mereka kerana mereka kurang faham tentang Syariat Islam sebenarnya?, atau mereka merasakan bahawa syariat Islam itu benar-benar membimbangkan mereka kerana akan menindas mereka dari sudut yang mereka faham dengan kefahaman cetek yang mereka ada.

Selama ini mungkin juga kita merasakan bahawa isu syariat ini sudah disebar-luas dikalangan masyarakat, tetapi sebenarnya kefahaman itu sebenarnya masih belum menular dan difahami secara ilmiah dikalangan mereka yang jahil dan lebih-lebih lagi yang bukan Islam.

Kerja masih banyak

Kerja kita ke arah tersebut masih jauh lagi, banyak tenaga, jiwa dan harta peru dikorbankan demi menyahut seruan ke arah mendaulatkan Malaysia untuk melaksanakan Syariat Islamiyyah sepertimana jalannya yang telah ditunjukkan atau dilakukan oleh Rasulullah dizaman beliau.

Kita inginkan keadaan dan suasana yang selamat dan sejahtera di bawah kedaulatan Syariat Islamiyyah. Tetapi adakah cukup dengan kita berpeluk tubuh saja, dan membiarkan individu yang lain melakukannya. Dalam hal ini kita kena berganding bahu dan bersama-sama dengan mereka yang lain untuk melakukan dan mengembalikan kedaulatan syariat kembali kepangkuan kita sejak dahulunya dihancurkan oleh musuh Islam di zaman Khalifah Othmaniyyah yang terakhir.

Hilang tujuan

Kita diibaratkan seperti anak ayam yang telah kehilangan ibu. Bertempiaran berlari hilang arah tujuan. Ada yang sesat dan tersasar arah tujuan. Ada yang termakan dengan pujuk rayu yang menipukan dan ada pula menjadi tali-barut kerana sanggup berganding bahu untuk sama-sama menghancurkan tunas dan bibit-bibit Syariat yang mula hendak ditegakkan. 

Dan tidak ada yang lebih baik perkataanya daripada orang yang menyeru kepada (mengesakan dan mematuhi perintah) Allah, serta dia sendiri mengerjaan amal yang soleh sambil berkata. "Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang Islam (yang berserah bulat-bulat kepaa Allah)!" (Fussilat:33) 

Fahaman cetek

Isu Jeff Ooi bukanlah isu yang baru. Berkali-kali orang Islam diuji dan dicuba seolah-olahnya dijadikan bahan kajian oleh mereka yang cetek fahamannya tentang Islam. Malah ada juga dikalangan orang Islam sendiri yang cuba mempersoalkan kesucian Islam dan syariatnya. Malah ada pula yang sanggup menghina Rasulullah yang menjadi kekasih Allah. Mereka sanggup mempersendakan kehidupan Rasulullah yang mana kita fahami segala kehidupan Rasulullah adalah menjadi suri tauladan untuk kita contohi pula dalam kehidupan kita sekarang ini.

Bukan kita hendak melenting tidak tentu pasal dalam hal ini. Setidak-tidaknya kita menunjukkan kepada mereka bahawa syariat yang menjadi pegangan kita ini bukan syariat yang berlapikkan hawa nafsu yang direka-reka mengikut selera manusia, tetapi ianya syariat Islam yang telah ditetapkan oleh Allah dengan sesungguhnya untuk mengembalikan kesejahteraan kehidupan manusia dan makhluk sejagat mengikut landasan yang diredhai olehnya.

Peringatan

Dalam hal ini 'ajar' perlu juga 'diajar' supaya mereka bersedia untuk menghormati hak-hak orang lain dan bukannya dibiarkan mereka 'meludah' sesuka hati mereka sahaja di muka orang-orang Islam tanpa ada rasa hormat.

Alhamdulillah, masih ada lagi insan-insan kerdil kehadapan untuk menyatakan yang hak itu adalah hak dan batil itu adalah batil. Selagi mana ada jiwa-jiwa yang sanggup mempertahankan Syariat Islam maka selagi itulah juga Allah akan menolong hambanya menyelamat agama yang suci murni ini dan diturunkan rahmat keatasnya.

Siapakah kita di hati mereka?... 

Ataukah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepaamu (cobaan) seperti (yang dialami) orang-orang terdahulu sebelum kamu. Mereka ditimpa kemelaratan, penderitaan dan diguncang (dengan berbagai cobaan), sehingga rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya berkata, "Kapankah datang pertolongan Allah?. Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat. (Al-Baqarah: 214)

Wallahu 'alam

abuzorief @ sheffield
5/8/2009  wednesday

*****

By Adib Zalkapli - Malaysian Insider

PENANG, Aug 5 — A coalition of Penang Muslim organisations today handed over a memorandum to Chief Minister Lim Guan Eng to demand the resignation of his chief of staff Jeff Ooi.

The memorandum was received by Deputy Chief Minister Mansor Othman after the group representing 27 organisations failed to meet Lim.

Some 300 members of the organisations gathered outside Komtar this morning to accompany the group leaders in submitting the memorandum.

“For us, Jeff Ooi has insulted Islam by linking syariah implementation with extremism,” said group representative Mohd Hafiz Nordin.

“We want him to apologise and resign as the chief minister’s chief of staff,” Hafiz told The Malaysian Insider.

The Jelutong MP, at a press conference last weekend, had reportedly asked for the resignation of PKR’s Mohd Razali Abdullah from the Penang Municipal Council (MPPP) for his association with an Islamic missionary organisation, JIM.

Ooi was quoted as saying that the state government should not allow a “religious extremist” in its administration as JIM’s objective is the implementation of syariah law in Malaysia.

“I was shocked with the statement. I don’t know if he was really ignorant or trying to anger the Muslim community,” said Penang JIM committee member Roslan Hashim, who was with Hafiz to submit the memorandum.

“He may have targeted JIM, but his attack has angered other Muslim groups as well,” Roslan toldThe Malaysian Insider.

He added that the state government’s objective of “promoting good deeds and forbidding evil deeds” is consistent with syariah.

JIM was formed in 1990 by PAS’s Hulu Kelang assemblyman Saari Sungib.

The organisation played an active role in the Reformasi movement after the sacking of Datuk Seri Anwar Ibrahim, which eventually resulted in Saari’s detention under the Internal Security Act (ISA).

Many JIM leaders are also active members of PKR. Its vice-president and Kuantan MP Fuziah Salleh was the first Wanita JIM chief.