Thursday, 13 December 2012

2 jenis perniagaan yang menguntungkan

Gambar anak-anak Cina dan Melayu

Salam Dhuha dan Jumaat Barakah pada semua,

Dijemput kalian semua untuk memberi infaq harta atau meluangkan sedikit masa kita untuk saudara kita di GAZA dan Syria. Maksudnya meninggalkan sebentar kesibukan peribadi dan keluarga untuk menafkahkan diri kita membantu mereka yang berjuang mengharungi keperitan hidup. 

Janji Allah itu benar dan pasti ditepati. Tidak akan memungkiri janjinya. Ada ruang dan lorong kebahagian sekiranya kita patuh segala arahan dan larangan.

Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya? Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan rasulNya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan agama Allah dengan harta benda dan diri kamu; yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat yang sebenarnya). [As-Soff:10-11] 
Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh Syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (Balasan Syurga yang demikian ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah di dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jual belinya itu dan (ketahuilah bahawa) jual beli (yang seperti itu) ialah kemenangan yang besar.  [At Taubah 9:110]
Sudah banyak kali kita mendengar dan meneliti ayat-ayat Allah tentang janji Allah yang pasti buat mereka yang berjuang pada jalan Allah. Satu perniagaan jual beli dengan Allah yang sangat menguntungkan di dunia dan akhirat.
Antara perniagaan yang menguntungkan sepertimana janji-janji Allah kepada orang-orang yang beriman ialah:
  • Beriman dengan Allah dan Rasul bererti mentaati segala perintah dan laranganNya
  • Berjuang membela agama Allah sama ada dengan harta mahu pun dengan nyawa sendiri
  • Syurga
  • Dijauhi azab yang pedih
Jadi ayuh bersama-sama kita berganding bahu melaksanakan misi ini sehingga Masjid Al-AQSA dibebaskan sepenuhnya dari tangan biadap Israel Zionist. 

abuzorief @ uptown taman pelangi
13/12/12 jumaat
update 2...

No comments:

Post a Comment