Saturday, 3 October 2015

Bila masjid tak boleh guna Speaker...


Salam Jumaat...

Kecoh 1 negara, katanya umat Islam Penang tak boleh guna speaker di masjid.

Cubalah baca dgn jelas, fahamkan dgn betul, kalau rajin tu buatlah kajian ilmiah hadis dan sirah sikit ttg keharmonian dan kesejahteraan yg ditekankan oleh Islam.

1. Isunya jgn buat bising waktu-waktu org lain perlukan ketenteraman (balik lewat kerja, anak kecil tidur, kawan-kawan yg perlukan rehat dari shift kerja malam dll) Waktu masuk solat gunalah speaker utk azan.

2. Sebahagian org Islam terlalu emosi sehingga tak mengkaji dan memahami isu sebenar yg berlaku terus 'mengamuk' tak tentu pasal.

3. Banyak org Islam lebih suka menjadi pengikut dan pak turut kepada seseorang (taksub) dari mengaji dan mendalami ilmu Islam sebenar - melalui kelas-kelas Al-Quran, As-Sunnah dan As-Seerah.

4. Seronok menyebarkan perkara yg belum diri sendiri pasti apakah ia punca asal cerita.

5. Kononnya nak jadi pejuang agama, tetapi tindakan dan tingkah-laku memusnahkan agama.

6. Org kita lebih banyak nak salahkan org lain selain dari cari penyelesaian tanpa amok dan emosi, alangkah buruknya perangai ini.

7. Bila dpt satu berita yg bersangkutan dgn agamalah katakan, cuba perasingkan dan pastikan adakah/apakah ia hukum, adat atau amalan saja seronok-seronok atau ibadah tambahan/bidaah.

8. Pihak media pun byk nak buat untung dari nak jaga keharmonian, medium maya pun sama berlumba nak dpt LIKE yg banyak... Masing2 nak popular dan akhirnya agama tu pilihan no.2 atau lebih teruk dari tu...

Na' uzubillahi min zalik

abuzorief @ kulim, kedah
2/10/2015 jumaat

Friday, 24 July 2015

Hai Melayu...


Hai Melayu!

rumahmu semua dibina indonesia

ekonomi pula dikuasai cina,
golongan profesional semuanya india,
warung makan pun, mamak dan siam yang berkuasa,
warga bangla pula menjadi JaGa,
orang Nepal yang menabur baja,
orang pakistan usung karpet jaja merata,
lalu melayu ada apa?
harapkan ustaz, saling menyesat,
harapkan hiburan, lagi best filem barat,
harapkan bahasa, banyak telah bertukar kesat
harapkan tulisan, jawi pun mereka hambat,
harapkan tanah, banyak digadai kepada korporat!
Hai melayu!
masih mendabik menjadi tuan?
sibuk mahu menjadi tuan,
rupanya kerja kelas bawahan,
ditipu mentah orang atasan,
konon perjuangan ini untuk kalian!
kerja sikit, sembang kencang,
banyak rungut, sikit rancang,
siapa tegur, dituduh lancang
duduk warung, gigit kacang!
Hai melayu!
konon kau pantang dicabar,
konon kau tangkas menyambar,
tapi cuma indah khabar,
rentakmu makin lama makin hambar
kau melayu aku pun melayu,
aku menulis bukan cemburu,
aku mahu engkau tahu,
kenapa melayu tak macam dulu.....
Hai melayu!
jari mu hebat bertutur di facebook alam maya,
bila berdepan ekonomi semasa kau tidak ber daya,
kau cuma tahu ber gaya,
Hai melayu!
kau melaung-laung di jalan raya,
bagi tahu kepada dunia ini bumi aku yang punya,
pada hakikat ia digadai kepada sepet yang kaya!
Hai melayu!
kerana hendak bergaya kau gadai pusaka,
bila dah kaya kau jadi puaka,
ini tandanya kau sudah derhaka!
Hai melayu!
sedarlah bangsa ku,
buka lah minda mu,
bersatulah bangsa ku,
kerana malaya bukan lagi milik mu !
aku pun melayu,
engkau pun melayu,
bodoh sombong harus di tepis,
riak,bongkak dan hasad dengki sesama bangsa harus guris,
bersatulah melayu kerana agama, bangsa, moyang-moyang yang telah berjasa,
kerana ini mungkin peluang akhir bangsaku untuk negara, berjasa dan berkuasa.......
Pedih menyengat..... Untuk muhasabah diri kita

Sajak A. Samad Said