Pages

Wednesday 5 August 2009

Siapakah kita di hati mereka?...

Jeff Ooi Chuan Aun - YB Jelutong Penang

Saya rasa cemburu kerana tidak dapat bersama dengan rakan-rakan di Malaysia dan saya hanya mengikuti perkembangan mereka dari jauh sahaja, kerana mereka sedang bergelut dan menyerahkan diri mereka di medan sebenar atau arena yang lebih praktikal dalam memperjuangkan isu Syariat Islam lebih-lebih lagi ianya sudah mula dipermainkan oleh individu non-muslim yang tidak senang dengan aktiviti-aktiviti meninggikan syariat Islam di atas muka bumi Malaysia.

Extreme vs terrorist

Bagi mereka sekiranya individu muslim itu giat dengan kerja-kerja dakwah, maka akan dicap sebagai muslim extremist. Mungkin juga mereka melabelkan extreme kerana mungkin perkataan ini bunyinya lembut sikit dari melabelkan sebagai muslim terrorist.

Mungkin juga mereka faham bahawa dengan tertegaknya Syariat Islam di Malaysia ini maka mereka sudah tidak boleh memimpin atau menjadi pemimpin di negara yang mengamalkan Syariat Islamiyyah.

Adakah ketidak-senangan mereka kerana mereka kurang faham tentang Syariat Islam sebenarnya?, atau mereka merasakan bahawa syariat Islam itu benar-benar membimbangkan mereka kerana akan menindas mereka dari sudut yang mereka faham dengan kefahaman cetek yang mereka ada.

Selama ini mungkin juga kita merasakan bahawa isu syariat ini sudah disebar-luas dikalangan masyarakat, tetapi sebenarnya kefahaman itu sebenarnya masih belum menular dan difahami secara ilmiah dikalangan mereka yang jahil dan lebih-lebih lagi yang bukan Islam.

Kerja masih banyak

Kerja kita ke arah tersebut masih jauh lagi, banyak tenaga, jiwa dan harta peru dikorbankan demi menyahut seruan ke arah mendaulatkan Malaysia untuk melaksanakan Syariat Islamiyyah sepertimana jalannya yang telah ditunjukkan atau dilakukan oleh Rasulullah dizaman beliau.

Kita inginkan keadaan dan suasana yang selamat dan sejahtera di bawah kedaulatan Syariat Islamiyyah. Tetapi adakah cukup dengan kita berpeluk tubuh saja, dan membiarkan individu yang lain melakukannya. Dalam hal ini kita kena berganding bahu dan bersama-sama dengan mereka yang lain untuk melakukan dan mengembalikan kedaulatan syariat kembali kepangkuan kita sejak dahulunya dihancurkan oleh musuh Islam di zaman Khalifah Othmaniyyah yang terakhir.

Hilang tujuan

Kita diibaratkan seperti anak ayam yang telah kehilangan ibu. Bertempiaran berlari hilang arah tujuan. Ada yang sesat dan tersasar arah tujuan. Ada yang termakan dengan pujuk rayu yang menipukan dan ada pula menjadi tali-barut kerana sanggup berganding bahu untuk sama-sama menghancurkan tunas dan bibit-bibit Syariat yang mula hendak ditegakkan. 

Dan tidak ada yang lebih baik perkataanya daripada orang yang menyeru kepada (mengesakan dan mematuhi perintah) Allah, serta dia sendiri mengerjaan amal yang soleh sambil berkata. "Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang Islam (yang berserah bulat-bulat kepaa Allah)!" (Fussilat:33) 

Fahaman cetek

Isu Jeff Ooi bukanlah isu yang baru. Berkali-kali orang Islam diuji dan dicuba seolah-olahnya dijadikan bahan kajian oleh mereka yang cetek fahamannya tentang Islam. Malah ada juga dikalangan orang Islam sendiri yang cuba mempersoalkan kesucian Islam dan syariatnya. Malah ada pula yang sanggup menghina Rasulullah yang menjadi kekasih Allah. Mereka sanggup mempersendakan kehidupan Rasulullah yang mana kita fahami segala kehidupan Rasulullah adalah menjadi suri tauladan untuk kita contohi pula dalam kehidupan kita sekarang ini.

Bukan kita hendak melenting tidak tentu pasal dalam hal ini. Setidak-tidaknya kita menunjukkan kepada mereka bahawa syariat yang menjadi pegangan kita ini bukan syariat yang berlapikkan hawa nafsu yang direka-reka mengikut selera manusia, tetapi ianya syariat Islam yang telah ditetapkan oleh Allah dengan sesungguhnya untuk mengembalikan kesejahteraan kehidupan manusia dan makhluk sejagat mengikut landasan yang diredhai olehnya.

Peringatan

Dalam hal ini 'ajar' perlu juga 'diajar' supaya mereka bersedia untuk menghormati hak-hak orang lain dan bukannya dibiarkan mereka 'meludah' sesuka hati mereka sahaja di muka orang-orang Islam tanpa ada rasa hormat.

Alhamdulillah, masih ada lagi insan-insan kerdil kehadapan untuk menyatakan yang hak itu adalah hak dan batil itu adalah batil. Selagi mana ada jiwa-jiwa yang sanggup mempertahankan Syariat Islam maka selagi itulah juga Allah akan menolong hambanya menyelamat agama yang suci murni ini dan diturunkan rahmat keatasnya.

Siapakah kita di hati mereka?... 

Ataukah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepaamu (cobaan) seperti (yang dialami) orang-orang terdahulu sebelum kamu. Mereka ditimpa kemelaratan, penderitaan dan diguncang (dengan berbagai cobaan), sehingga rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya berkata, "Kapankah datang pertolongan Allah?. Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat. (Al-Baqarah: 214)

Wallahu 'alam

abuzorief @ sheffield
5/8/2009  wednesday

*****

By Adib Zalkapli - Malaysian Insider

PENANG, Aug 5 — A coalition of Penang Muslim organisations today handed over a memorandum to Chief Minister Lim Guan Eng to demand the resignation of his chief of staff Jeff Ooi.

The memorandum was received by Deputy Chief Minister Mansor Othman after the group representing 27 organisations failed to meet Lim.

Some 300 members of the organisations gathered outside Komtar this morning to accompany the group leaders in submitting the memorandum.

“For us, Jeff Ooi has insulted Islam by linking syariah implementation with extremism,” said group representative Mohd Hafiz Nordin.

“We want him to apologise and resign as the chief minister’s chief of staff,” Hafiz told The Malaysian Insider.

The Jelutong MP, at a press conference last weekend, had reportedly asked for the resignation of PKR’s Mohd Razali Abdullah from the Penang Municipal Council (MPPP) for his association with an Islamic missionary organisation, JIM.

Ooi was quoted as saying that the state government should not allow a “religious extremist” in its administration as JIM’s objective is the implementation of syariah law in Malaysia.

“I was shocked with the statement. I don’t know if he was really ignorant or trying to anger the Muslim community,” said Penang JIM committee member Roslan Hashim, who was with Hafiz to submit the memorandum.

“He may have targeted JIM, but his attack has angered other Muslim groups as well,” Roslan toldThe Malaysian Insider.

He added that the state government’s objective of “promoting good deeds and forbidding evil deeds” is consistent with syariah.

JIM was formed in 1990 by PAS’s Hulu Kelang assemblyman Saari Sungib.

The organisation played an active role in the Reformasi movement after the sacking of Datuk Seri Anwar Ibrahim, which eventually resulted in Saari’s detention under the Internal Security Act (ISA).

Many JIM leaders are also active members of PKR. Its vice-president and Kuantan MP Fuziah Salleh was the first Wanita JIM chief.

No comments:

Post a Comment