Pages

Monday 18 October 2010

Coretan kota Beirut (6)

10/10/2010 Ahad

8.15am - Program hari ini ialah ke Mlita tourist attraction place dan sempadan Palestin-Lubnan.

9.40am - Kami bersarapan di pekan Saida (40 min dari Beirut) dan bertemu dengan Abu Hisyam (Palestinian Association for Human Rights) di sini dan beliau akan menjadi pemandu arah kami ke sana...




Sepanjang jalan direntang dengan gambar-gambar Presiden Ahmedi Nijad yang akan datang ke Beirut pada 14/10/2010, Imam-imam syiah dan gambar-gambar syuhada' perang Syiah. Sepanjang laluan ke sana, kelihatan bangunan-bangunan didirikan semula dan ada peninggalan bangunan-bangunan yang pecah diserang regim Israel pada 2006. Kerajaan Iran merupakan penyumbang kepada pembinaan jalanraya-jalanraya di selatan Lebanon manakala Kerajaan Kuwait pula penyumbang kepada pembinaan bangunan di Selatan Lebanon.


11.00am - Tiba di Mlita Tourist Landmark one of tourist attraction places yang berada di puncak gunung. Mleeta adalah puncak tertinggi di selatan Lubnan yang merupakan antara 2 kubu kuat Hizbullah yang tidak pernah tewas kepada Israel. Tempat tersebut menempatkan bangkai kenderaan dan tank tentera Israel yang berjaya dimusnahkan (kebanyakannya dari perang 2006) dan peralatan ketenteraan Hizbullah serta terowong-terowong rahsia. http://www.bbc.co.uk/news/10152082 & http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5iEvdYayGgGg49uF0zJ_WDd8sg7CQ



1.00pm – Kami mengerjakan solat jamak di surau yang telah disediakan dan bertolak seterusnya ke destinasi lain iaitu sempadan Lubnan-Palestin di bahagian selatan Lubnan.

1.30pm – Kami berada di check/post point askar Lebanon untuk pemeriksaan passport dan Alhamdulillah, Allah memudah urusan kami dan dibenarkan meneruskan perjalanan ke Selatan tempat pertempuran sengit puak Hisbullah – Israel pada tahun 2006.



1.45pm - Kami dibenarkan berhenti di perhentian pengawasan UN dibawah tentera Indonesia dan memerhatikan betapa rakusnya regim Israel merampas tanah-tanah pemilik rakyat Palestin. Mereka juga bercerita tentang kes tembak-menembak pada 3/8/2010 di antara tentera Israel dengan tentera Iubnan di sempadan berhadapan dengan tempat perhentian kami.



Sempadan Lebanon dipisahkan oleh jalan milik Regim Israel (Tanaman hijau adalah tanah Palestine)

Kubu tentera Israel di sempadan Lebanon/Palestine

2.45pm – Tiba di destinasi seterusnya iaitu Bint Jbeil di sempadan lubnan – Palestin. Terdapat Iranian Garden di perkampungan kecil - Marwan Al Ras yang terletak di kawasan ini.



Pandangan dari Marwan Al Ras (Lebanon sebelah kanan dan Palestine di sebelah kiri)


3.10pm – Singgah makan tengahari di Kedai Syiah, Restaurant At Tahrir.




3.45pm – Bertolak balik ke Beirut yang mengambil masa selama 3 jam dan lebih kurang 110km perjalanan.

8.30pm – Tiba di hotel dan Alhamdulillah telah selesai menamatkan aktiviti untuk hari kedua.

bersambung...

abuzorief  @ sheffield
uk2beirut2010

No comments:

Post a Comment