Pages

Monday 18 October 2010

Coretan kota Beirut (7)

11 Oktober 2010, Isnin

8.30am - Bersarapan sebelum bertolak ke Al Zaytouna untuk mengikuti training for trainer course tentang isu Palestin.

9.00am - Tiba di Al Zaytouna Center, suasana di ruang lobi, terdapat puluhan buku-buku terbitan al-Zaytouna. Amat menarik dan meng'asyik'kan apabila memandang.



9.30am - Program dimulakan dengan pengenalan mengenai al-Zaytouna. Kemudian, training course di sampaikan oleh Dr. Mohsen M. Saleh, general manager al-Zaytouna. Topik yang diberikan adalah Land of Palestine, Al-Quds dan People of Palestine. Talk Dr. Mohsen sangat komprehensif, berfakta dan disusun dengan logik.


1.30pm - Bersolat dan kami disaji dengan makanan Arab untuk makan tengahari.

5.00pm - Training ditangguhkan dan akan bersambung esoknya.

6.30pm - Di waktu petang, berjalan-jalan di Hamra, Beirut dan bertemu dengan Syamer Abo Fakher di Internet Cafe, beliau ialah rakyat Palestin dan seorang solidariti Palestin, Pemuda yang bersemangat. Beliau menunjukkan sebuah buku From Beirut to Jeruselam (Dr. Ang Swee Chai) -
http://www.inminds.com/from-beirut-to-jerusalem.html


8.30pm - Dr. Mohsen, Hassan Ibhais dan Abu Toriq turut bersama-sama makan malam bersama kami di Assaha Restaurant. Restoran tersebut sangat besar (seperti sebuah castle) dan dapat memuatkan seramai 1000 orang dalam satu masa. Sebahagian profit yang diperolehi, disalur terus kepada anak-anak yatim.


Restaurant Assaha, Beirut






bersambung...

abuzorief  sheffield
uk2beirut2010

No comments:

Post a Comment