Monday, 15 November 2010

Salam Eid Al Adha 1431H... Sheffield UK


Allahu akhbar Allahu Akhbar, Walillahilham...

Alhamdulillah esok 16/11/2010 bersamaan dengan 10 Zulhijjah 1431H adalah hari besar dan penuh makna pengertiaannya seperti mana tahun-tahun lepas. Suhu di sini yang amat sejuk sekitar 5deg. hingga 1deg. Berlainan pula dibeberapa tempat yang berkeadaan panas, dilanda banjir teruk, dihujani dengan lava gunung berapi yang amat panas dan berbagai-bagai ujian dunia lain lagi.

Namun, kita masih diberikan umur yang panjang untuk kembali dan terus memperingati erti sebuah pengorbanan sepertimana yang telah dilakukan oleh nabi-nabi, rasul-rasul, khalifah arrasyidin dan sahabat-sahabat yang terdahulu.

Pengorbanan diri dan harta benda untuk digantikan dengan syurga Allah Taala. Menyorot kembali tentang peristiwa agung, itulah yang telah dilakukan oleh Nabi Allah Ibrahim yang disebut sebagai Khalillullah. Sanggup dan bersedia untuk melaksanakan segala perintah Allah Taala walau dalam apa jua bentuk arahan. Baginda meletakkan diri baginda sebagai hamba Allah yang taat dan patuh. Begitu juga dengan Baginda Rasulullah SAW, telah meletakkan diri baginda untuk diteladani oleh ummat baginda. Semua Rasul-rasul Allah berperanan sedemikian.

Pengajarannya amat besar pada diri kita yang kerdil supaya kita lebih bersedia untuk tunduk dan patuh kepada Allah Taala. Mengorbankan diri dan harta untuk kepentingan Deen Allah Taala. Kecintaan dan kerinduan kepada Allah dan Rasul lebih dari kepentingan diri sendiri. Memposisikan diri sebagai penyebar agama Allah di atas muka bumi tanpa mengira senang atau susah, penat atau selesa, sakit atau sehat kerana semua teladan telah ditunjukkan kepada kita melalui pengorbanan para nabi dan Rasul terdahulu.

Allahu akhbar Allahu Akhbar, Walillahilham...

Salam dari kami sekeluarga, Eid Adha Mubarak 1431H - kami menghulur sepuluh jari memohon kemaafan dari hujung rambut ke hujung kaki sekiranya ada kesalahan dan kesilapan lampau serta halalkan makan minum kami sekeluarga.

abuzorief @ Sheffield
15/11/2010 Monday
eid adha 1431h

No comments:

Post a Comment