Pages

Friday 25 March 2011

Tsunami dan ujian


Sambil meluncur laju, saya memandu kereta untuk menghambat lampu isyarat yang kedua kerana dikhuatiri akan bertukar menjadi merah setelah melepasi lampu isyarat pertama di bulatan berhampiran Ponds Forge di jalan Sheffield Parkway kerana memandangkan masing-masing begitu pantas sekali seperti di atas litar F1.

Saya sempat menoleh diluar cermin tingkap kereta dan ternampak sebuah pusat pelupusan sampah Incinerator berhampiran dengan Sheffield city. Rupa-rupanya, selama ini cerobong yang mengeluarkan asap itu adalah stesyen pelupusan sampah Incinerator.

Satu ketika, saya pernah terlibat mereka-bentuk dan dikehendaki menyediakan laporan untuk penyediaan sistem Mekanikal dan Elektrikal di dalam perancangan untuk cadangan pembinaan stesyen pelupusan sampah yang mengandungi Incinerator station, sorting bay dan juga treatment plant untuk dibentangkan kepada kerajaan negeri.

Sebuah kereta tiba-tiba memintas dan terus berada dihadapan kereta saya dan membuatkan lamunan saya tadinya terbantut dan kembali menumpukan kepada pemanduan berhemah.

Tsunami dan letupan stesyen nuklear

Kejadian Tsunami yang buruk, yang telah melanda di Jepun baru-baru ini, telah mengakibatkan kehancuran pembangunan dan kematian yang sangat ramai. Ianya datang tidak diundang dan perginya juga tidak disuruh. Hampir 10,000 nyawa terkorban dan semua pembangunan moden dan teknologi yang telah dibangunkan selama ini habis musnah sekelip mata.

Paling merungsingkan lagi apabila berlaku pula letupan stesyen Nuklear di kawasan berhampiran dengan tempat kejadian, dan mengakibatkan kebocoran radiasi. Asal kejadian adalah kerana bencana alam tetapi berterusan berubah dengan kejadian yang dahsyat akibat dari pemikiran dan perbuatan tangan-tangan manusia dari apa yang dikatakan kemajuan Sains dan Teknologi.

Dan apabila lautan dipanaskan (At Takwir [81] : 6)

Dan apabila lautan dijadikan meluap (At Tatfif [83] : 3)

Secara logik mungkin ada yang berkata, dimanakah silapnya prosedur pemasangan yang begitu rapuh. Ketahanan struktur bangunan yang mesti mematuhi standard-standard tertentu. Namun, ketentuan takdir Illahi tidak ada siapa mampu untuk menduga dan menolaknya. Tidak ada kuasa mutlak yang mampu untuk mengubah semua kejadian melainkan Allah Taala.

Dan apabila bumi diratakan dan memuntahkan apa yang ada di dalamnya dan menjadi kosong (Al Insyiqaq [84] : 3-4)

Apabila dinilai semula apa yang berlaku,  mengambarkan kepada kita, betapa kita perlu insaf dengan perbuatan-perbuatan kita di atas muka bumi ini di mana usia bumi kita juga sudah cukup tua sepertimana nyawa dan usia kita juga, untuk menampung kehidupan kita semua.

Pada hari ditampakkan segala rahsia, maka manusia tidak lagi mempunyai suatu kekuasaan dan tidak (pula) ada penolong (At Tariq [86] : 9-10)

Sungguh, azab tuhanmu sangat keras (Al Buruj [85] : 12)

Ujian...

Ibnu Abbas r.a berkata: Rasulullah saw telah bersabda: Dua nikmat yang kebanyakkan manusia tertipu (lalai) padanya, iaitu nikmat kesihatan dan nikmat waktu lapang. (At tarmizi (2405)

Sejak dari semalam lagi saya dikhabarkan beberapa musibah dan kematian. Ini cukup mengajar saya supaya menghadirkan jiwa dan diri kita kepada Allah yang maha Esa. Dialah yang menentukan segala urusan hidup kita di atas muka bumi ini. Kehidupan kita di atas muka bumi ini hanyalah sebagai penumpang untuk menjalani kehidupan yang sementara dan ianya dipenuhi dengan ujian hidup dari Allah Taala. Baik ujian berbentuk kesenangan mahupun kesusahan dan kepayahan.

Setiap kejadian yang tragis berlaku di sekeliling kita merupakan ujian dari Allah Taala. Allah taala hendak menguji sejauh mana keimanan dan kesabaran setiap hambanya. Ujian yang dikenakan bukanlah sahaja berbentuk musibah malah ada kalanya lebih kepada berbentuk kesenangan. Sudikah kita sebagai hambanya menerima segala bentuk ketentuan dari Allah yang maha pencipta.

Betapa adilnya Allah Taala meletakkan sesuatu ujian itu sesuai dengan peringkat iman dan kesabaran kita. Ujian demi ujian yang diterima oleh kita, itu pula merupakan tahap peningkatan atau peringkat di mana Allah akan membayar segala kifarah dosa-dosa kita dan dinaikkan kita ke satu martabat keimanan yang jitu kepada Allah Taala. Natijahnya, amal menjadi manis dan iman menjadi matang di dalam menjalani kehidupan di atas muka bumi ini.

Kematian

Dan dialah penguasa mutlak atas semua hambanya, dan diutusnya kepadamu malaikat-malaikat penjaga sehingga apabila kematian datang kepada salah seorang di antara kamu, malaikat-malaikat kami mencabut nyawanya dan mereka tidak melalaikan tugasnya. (Al An'am [6] : 61)

Namun setiap ujian yang datang itu mengingatkan saya bahawa ia amat hampir sekali kepada kematian. Dan setiap kita juga pasti akan menemui kematian. Tempoh kematian samada cepat atau lambat itu adalah urusan Allah Taala yang sudah pastinya tidak dapat kita duga bila dan di mana ia akan terjadi.

Ibnu Umar r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW pernah ditanya -  Siapakah orang yang paling bijak dikalangan orang beriman? Rasulullah saw menjawab: Orang yang paling bijak ialah orang yang paling banyak mengingati mati dan paling hebat persediannya menghadapi mati (Riwayat Ibnu Majah (4259)

Kesimpulan
  • Sentiasa memantap keimanan kita dengan Allah Taala
  • Sentiasa membaharui syahadah kita kepada Allah di setiap detik dan waktu
  • Sentiasa bertaubat untuk menyucikan jiwa kita supaya lebih diri kita lebih rapat dengan Allah Taala
  • Sentiasa melaksanakan segala suruhan Allah dan amal kebajikan
  • Sentiasa melakukan kerja-kerja mencegah kemungkaran walau dimana berada sebagai usaha untuk mengelakkan kemurkaan Allah Taala
Nota:
[1] Terjemahan Al Quran
[2] Ringkasan Kitab Jalan Mereka yang menuju Allah, Imam Ahmad Bin Qudamah Al Maqdisi, Jilid 2, Pustaka Salam

abuzorief @ severn road, sheffield
Tazkeerah di MWHS
25/3/2011, Jumaat

2 comments:

  1. OmOt bru discuss surah al-'adiyat td..b'mana kuda2 yg pantas berlari dengan mnggunakan sepenuh tenaga 4 kerat tp mai kt manusia, smuanya kufur dgn nikmat Allah smbil mendambakan harta. cmna ni?

    ReplyDelete
  2. asap itu mesti ada kandungan bahan toksid, ya...

    ReplyDelete