Pages

Friday 25 March 2011

Ukhuwwah dan interaksi... (2)

Program IKRAM UKE Sheffield, Tazkeerah dan Bacaan Yasin menghadapi peperiksaan

Taaruf

Kepentingan mengenali dan menyayangi saudara atau sahabat kita adalah amat penting dan menjadi asas kepada terbinanya ikatan silaturrahim. Melaluinya juga maka kita lebih bersedia untuk menjalinkan hubungan ukhuwwah yang melebihi dari kepentingan peribadi dan mengenepikan segala syak dan pra-sangka yang tidak tepat mengenai saudara atau sahabat kita.

Ikatan Iman yang paling kukuh ialah kamu mencintai kerana Allah dan membenci juga kerana Allah. (Riwayat At Tabrani, Kitab Al Kabir)

Berkenal-kenalan di antara satu sama lain bukanlah dengan tujuan atau niat untuk memperolehi sesuatu. Tetapi ia adalah kerana betapa pentingnya perasaan mahabbah dan ukhuwwah kerana Allah Taala.

Muslim itu bersaudara

Seorang muslim adalah saudara kepada muslim yang lain. Janganlah dia menzaliminya dan membiarkannya (dizalimi) (Riwayat Al Bukhari (5/70), Muslim (2570) dan At Tarmizi (1426) daripada Ibnu Umar r.a)

Sesungguhnya orang-orang mukmin itu bersaudara kerana itu damaikanlah antara kedua saudaramu (yang berselisih) dan bertaqwalah kepada Allah agar kamu mendapat rahmat (Al Hujurat [49] : 10)

Penyebaran Islam

Melalui hubungan komunikasi sesama manusia, akan memudahkan penyebaran Islam kepada mereka yang masih belum mengenali tentang agama Islam. Islam mesti disebar-luaskan sehingga ke ceruk tempat dan pelusuk dunia dengan penerimaan yang cukup harmoni dengan kehendak fitrah dan naluri manusia. Islam mesti diterima bukan melalui paksaan, deraan atau ugutan. Islam itu datang dalam keadaan aman damai untuk menyelamatkan manusia dari sebarang unsur kezaliman, penderaan, penindasan malah ia mampu membebaskan diri manusia dari tekanan hidup yang melanda diri sendiri atau ancaman unsur luar.

Nota
[1] Riwayat Al Bukhari (2/119), Muslim (1031), Malik (2/952), At Tarmizi (2392) dan An Nasai'e (8/22)
[2] Usrah dan Dakwah – Imam Hassan Al Banna
[3] Silsilah Hadis Sahih (1728)

abuzorief @ darnall, sheffield
24/3/2011, Jumaat

No comments:

Post a Comment