Pages

Wednesday 10 August 2011

Menanti sinar golongan pemuda...


Peristiwa keganasan (riots) di Tottenham baru-baru ini merupakan mimpi ngeri bagi rakyat Britain yang terkenal sebagai sebuah negara maju dan bertamadun. Majoriti yang terlibat adalah terdiri dari kalangan pemuda-pemuda. Mereka bertindak ganas dengan membakar kenderaan, memecah kedai-kedai, mencuri dan merompak atau apa sahaja yang terlintas mampu mereka lakukan.

Police have arrested more than 1,100 people across the country for violence, disorder and looting since the riots erupted on Saturday in the north London district of Tottenham after police shot dead a man. (AFP 10/8/2011 yahoo! news)

Bukan senario itu yang saya hendak kisahkan, tetapi lebih kepada model pendidikan ke atas generasi muda. Barangkali inilah hasil daripada test and error model pendidikan yang diserapkan kepada pelajar disini. Kesannya dapat dilihat daripada kejadian yang berlaku. Semua tindakan diluar kawalan. Untung rugi negara, merekalah yang akan menerajui dan mencorakkan negara mereka sendiri dimasa hadapan.

Kalau hendak dibandingkan pemuda di UK dan di Mesir (apa yang berlaku di Mesir baru-baru ini), amat berbeza sekali. Mungkin boleh diukur disudut kematangan dan kesungguhan. Mereka, pemuda Mesir telah melakar satu lagenda dan menjadi pemangkin di atas tertumbangnya kerajaan zalim Hosni Mubarak. Mereka telah berjaya melakukan satu gelombang besar dalam sejarah mereka iaitu gelombang perubahan.

Akan tetapi pemberontakan yang berlaku di UK yang disertai oleh golongan muda amat memalukan rakyat Britain sendiri. Mereka lebih kepada perosak harta benda awam, pencuri dan penceroboh di premis-premis persendirian. Mereka melakukan tanpa tujuan yang rasional dan matang.

The government has blamed "opportunistic" criminals for the unrest, but the opposition says cuts to social services and the failure to deal with underlying social problems has contributed to the riots. (AFP 10/8/2011 yahoo! news)

Sistem pendidikan

Adakah ianya disebabkan oleh kemajuan dan kepesatan Sains dan Teknologi?... keruncingan ekonomi yang melanda?.. polisi kerajaan?... atau hendak disalahkan terhadap sistem dan model pendidikan sekolah-sekolah?...

Maksud saya, bukannya kepada sistem akademi yang diajarnya tetapi lebih kepada pendidikan sosial dan sivik atau adab. Mereka punya hak untuk mencuba sesuatu selagimana perkara itu di dalam ruang lingkup yang dipersetujui. Sebab itulah, segelintir anak-anak remaja banyak yang rosak akhlak, sex bebas, hamil dibawah umur, peminum arak, merokok di bawah umur dan sebagainya.

Selain itu, anak-anak boleh tidak menerima pandangan ibu-bapa... Ibu-bapa tidak boleh merotan anak-anak sekiranya melakukan kesalahan untuk tujuan mendidik... dan sebagainya...

Secara tidak langsung anak-anak diajar untuk mempertahankan hak dan kemahuan. Boleh 'memberontak' sekiranya kemahuan dihalang dan setiap tindakan perlu dijelaskan dengan bukti-bukti yang menyakinkan untuk diterima pakai. Ada positif dan negatifnya di dalam hal ini.

Sistem demokrasi pendidikannya yang disanjungi, walaupun terdapat lompang-lompang kelemahan. Dan, lompang-lompang ini tidak akan mampu diperbaiki sekiranya ia hendak disesuaikan dan dipuaskan untuk semua pihak dan zaman.

Pendidikan di dalam Islam

Islam tidak pernah mengenepikan soal pendidikan anak-anak. Ia sentiasa memberikan penekanan langsung di sudut pendidikan rohani disamping penguasaan ilmu agama dan akademik, sains dan teknologi dan kemahiran dan professional.

Hati, akal dan fizikal anak-anak mesti diberikan sentuhan dengan ilmu tauhid ketuhanan (rabbaniyah) supaya mereka tidak tenggelam di dalam kesyirikan totok dan kebodohan kekal dan melampau di dalam soal ketuhanan dan penyembahan, ibadah yang shahih dan akhlak mulia iaitu prinsip-prinsip kemuliaan dan peradaban (madaniyah).

Sesungguhnya telah datang kepadamu cahaya dari Allah dan Kitab yang menerangkan. Dengan kitab itulah Allah menunjuki orang-orang yang mengikuti keredhaannya ke jalan keselamatan dan (dengan kitab itu pula) Allah mengeluarkan orang-orang itu dari gelap gelita kepada cahaya yang terang benderang dengan seizinnya dan menunjuki mereka ke jalan yang lurus (Al Maidah 15-16)

Wallahu'alam...

[1] Yahoo! News
[2] Pendidikan Anak-anak Dalam Islam: Dr Abdullah Nasih Ulwan
[3] Terjemahan Al Quran

abuzorief @ sheffield
10/8/2011, 10 ramadhan 1432H
rabu

2 comments:

  1. Sempat tengok klip video, student kita dipukul dan dirompak begnya. PM Britain tentunya terasa malu kerana klip video itu tersebar seluruh dunia dalam youtube.

    ReplyDelete