Pages

Saturday 29 January 2011

Kemiskinan dan rasuah


Protest

Senario rally protest yang bermula dari negara Tunisia yang telah berjaya menumbangkan kerajaan korup Ben Ali dengan tanpa di duga dan kini telah merebak ke negara Mesir dengan jutaan pemuda-pemudi turun dijalanan menyatakan protes mereka kepada kerajaaan regim Hosni Mubarak yang korup dan tyrant.

Sebelum ini, semua rakyat jelata hanya bersabar dan menunggu masa yang sesuai untuk bertindak memandangkan kerajaan yang ada langsung tidak mempedulikan hak-hak rakyat dan terus-menerus menafikan hak-hak kemanusian dan kebajikan mereka di negara sendiri serta pemerintah ingin berkuasa terus dan mewarisi tahta kerajaan kepada anak dan generasi seterusnya.
Several hundred demonstrators have gathered in a central Cairo square to demand  the resignation of Egyptian president Hosni Mubarak. (c) Sky News 2011 29/1/2011 Saturday
"The majority want to continue to bring down Ghannouchi. The whole government has to go, especially Ghannouchi," said Khaled Salhi, a 22-year-old student who called Thursday night's cabinet reshuffle just "playing for time." (c) AFP 28/1/2011

Inilah bibit-bibit kemarahan rakyat terhadap pemerintah yang hanya 'membisu seribu bahasa' apabila rakyat menuntut hak mereka. Manakala mereka yang kehadapan kerana memperjuangkannya dianggap penjenayah lalu dizalimi dan ditangkap tanpa bicara atau 'dihilangkan' entah kemana.

Kemiskinan

Kadar kemiskinan yang meningkat dan amalan rasuah yang berleluasa di dalam sektor kerajaan telah mengakibatkan bencana besar di dalam pentadbiran kerajaan sehingga langsung tidak mempedulikan kebajikan orang ramai.

Saya menyemak kembali (review) tulisan saya yang lepas mengenai Bribe payer index (BPI) melalui report BPI 2008 dan Corruption perceptions index 2010 yang dilakukan oleh agen Transperancy International (The global coalition against corruption) [1][2] dan ternyata amalan rasuah berleluasa dan memberikan imej yang buruk terhadap pentadbiran dibawah urus-tadbir oleh kerajaan warga Muslim.

Perbandingan index melalui Corruption perceptions index 2010 results. (clean corruption for greater no. index)
  • Indonesia - 2.8
  • Egypt - 3.1
  • Tunisia - 4.3
  • Malaysia - 4.4
  • United Kingdom - 7.6
  • Australia - 8.7
  • Sweden - 9.2
  • Singapore - 9.3
Boleh dikatakan majoriti negara-negara Islam berada di bawah ranking nombor index 4 ke bawah. Dimanakah letaknya amanah yang selama ini dituntut oleh Iman dan Syariat Islamiyyah?...

Punca

Banyak faktor-faktor yang menyumbang kepada kemarahan rakyat. Antara punca langsung ialah kerana faktor-faktor:-
  • kemiskinan rakyat tidak dibela sebaik mungkin.
  • Tiada pekerjaan
  • Amalan rasuah dan tidak diperangi habis-habisan.
  • Budaya kerja di dalam sektor kerajaan yang tidak berdisiplin dan amanah.
  • Krisis ekonomi yang tidak ditangani sebaik mungkin
  • Urus tadbir kewangan negara yang tidak amanah.
  • Pembaziran pentadbiran dan kewangan
  • Keperluan asas rakyat tidak diberi perhatian
  • Pemimpin sibuk mengaut keuntungan
  • Masalah sosial yang tidak ditangani secara seriuos
  • Kroni dan nepotisma
  • Pemimpin yang tamak dan gila kuasa
  • Mengaut kemewahan negara untuk kepentingan peribadi
  • Pendidikan dan kesihatan yang mahal
  • dan sebagainya...
Semua setiap inci kejadian akan menyebabkan rakyat terpaksa merana di negara sendiri tanpa dipeduli oleh pihak kerajaan. Amatlah malang kerana kerajaan yang dilantik oleh rakyat akhirnya melupakan harapan mereka dan terus gilakan kuasa untuk memerintah selama-lamanya.

Impak kejadian dan kuasa rakyat

Kejadian yang berlaku di Tunisia dan Mesir telah memberikan satu impak kesedaran yang besar kerana kuasa sebenarnya ialah di tangan rakyat. Apabila rakyat mampu bersatu dengan satu kefahaman yang jelas dan mereka akan bangun untuk memperjuangkan dan menuntut hak, maka tiada lagi regim kerajaan korup dan tyrant yang mampu untuk bertahan.

Rakyat hanya mahukan sistem pentadbiran yang adil dan amanah serta mereka dilindungi dengan baik. Hak negara adalah hak rakyat dan bukannya hak total pemimpin-peminpin yang memerintah dan berkuasa. Peminpin hanya melaksanakan tugas yang diserahkan oleh rakyat. Pemimpin sebenar bukannya perampas hak rakyat dan kemewahan harta negara dan mengaut untuk tujuan kesenangan perbadi, keluarga dan generasi. Sikap tamak dan gila kuasa sahaja yang telah mengakibatkan kehancuran amanah yang dipikul dan akhirnya berlakulah kezaliman terhadap rakyat jelata.

Kuasa rakyat hanya mampu ditunjukkan di atas jalanraya. Senjata rakyat adalah suara-suara dan pekikan-pekikan yang mampu menumbangkan regim kerajaan. Jangan perkecilkan kuasa rakyat kerana dikatakan kuasa rakyat adalah 'keramat'.

Kebimbangan

Perkembangan mutakhir di negara-negara arab kebelakangan ini secara tidak langsung telah melahirkan kebimbangan kepada negara-negara berkuasa besar dan kuncu-kuncunya terutamanya US dan Israel. Krisis ekonomi US yang tidak stabil telah menenggelamkan suara besar Presidennya terhadap negara Arab. Sedemikian juga, bimbangnya Israel apabila Eqypt yang dipimpin oleh Regim yang korup ini jatuh dan digantikan oleh pemerintah yang amanah dan tidak lagi mengikut telunjuk US.

Dengan harapan, kejatuhan kerajaan regim korup Egypt akan memberi ruang kepada negara-negara Arab lain untuk turut menumbangkan kerajaaan yang korup dan pro Amerika. Maka kita inginkan segala masalah negara Palestin dan rantau Arab kembali bersatu.

Nota:
[1] Transperancy International - Bribe payers Index:  http://www.transparency.org/news_room/latest_news/press_releases/2008/bpi_2008_en
[2] Transperancy International - Corruption perceptions index 2010 results: http://www.transparency.org/policy_research/surveys_indices/cpi/2010/results

abuzorief @ sheffield
29/1/2011, Sabtu

1 comment:

  1. m'sia lambat lagi nak jadi macam tu. penduduk m'sia lemah lembut..

    ReplyDelete