Pages

Monday 24 January 2011

Bekerja di premis menjual arak


Agak menarik juga cerita di Selangor sejak kebelakangan ini. Antaranya ialah isu garis-panduan oleh Majlis Perbandaran Negeri yang mengeluarkan garis panduan melarang orang-orang Islam bekerja di premis yang menjual minuman arak.
Tahniah dan kita sebagai orang-orang Islam keseluruhannya mesti berbangga dengan mereka yang berusaha melaksanakan garis-panduan tersebut. Kerja melarang kemungkaran memanglah amat susah dan berbagai cabaran terpaksa dihadapi. Tetapi, kuasa sudah ada di tangan dan ayuh ubahlah segala kemungkaran dan fasad yang selama ini berleluasa tanpa diberi perhatian yang serius oleh pihak berkuasa. Kuasa yang ada di tangan hendaklah digunakan dengan hikmah dan sebaik mungkin. Jangan nanti apabila ditanya oleh Allah, maka kita tidak mampu untuk melepas diri dari segala pertanyaan....
Apakah yang kamu telah buat semasa kamu mempunyai kuasa?...

Amalan meminum arak adalah perbuatan haram di sisi Allah Taala. Difardhukan pengharaman arak kerana ia banyak merosakkan diri si peminum. Akal tidak dapat berfikir secara waras dan menyebabkan segala tindakan dan kerja-buat sudah tidak menjadi fitrah ke atas diri sendiri. Akal tidak boleh membezakan antara yang baik dan buruk. Apabila hukum pengharaman ini, bukan sahaja se..kolah atau se... koleh (gelas) tetapi perlu dijauhi walau setitik.

Berbalik kepada kesan tindakan ini, saya berpandangan bahawa amat memalukan sekiranya segelintir orang-orang Islam yang terlibat cepat pula melatah dan dengan teruk sekali menghalang di sebalik larangan bekerja di premis berkenaan. Ada yang mengutuk dan mengkritik tindakan tersebut dan ada sampai yang mengatakan ia tindakan tidak adil kerana menyekat 'periuk nasi' mereka.

Astagfirullah 'azim...
Adakah perlu orang-orang Islam melenting dengan tindakan ini?...

Tepuk dada tanyalah iman masing-masing.

Sekian, wallahu a'lam

abuzorief @ Sheffield
24/1/2011, monday

No comments:

Post a Comment