Pages

Thursday 16 December 2010

Hujung tahun yang sibuk

Apartamentos La Hacienda

Saya cuba memerhatikan beberapa kelakuan yang bukan pelik tetapi norma biasa sahaja, lebih-lebih lagi hal ehwal atau aktiviti harian diri saya sendiri.

Aktiviti-aktiviti

Dihujung tahunlah, terasa 'ketat' masa dengan perbagai aktiviti sama ada aktiviti peribadi, keluarga atau bersama ahli keluarga dan juga aktiviti luar bersama NGO. Maklum juga, di hujung tahun jugalah anak-anak sudah mula bercuti sekolah. Buku-buku pelajaran sudah tidak perlu dilihat lagi, kata mereka.

Hanya cuti sambutan hari Krismas sahajalah, anak-anak akan bercuti. Kerana sesi kemasukan awal sekolah mereka telah bermula sejak bulan September lagi, tidak seperti di Malaysia yang akan bermula sesi baru pada setiap bulan Januari.

Azam baru

Awal hijrah baru-baru ini, semua telah menanam azam yang baru. Peluang membuka lembaran kehidupan yang baru perlu diberikan perhatian. Kerana setiap awal tahun, terasa cantik dan molek sahaja semangat. Maklumlah azam tahun baru, tetapi bila di pertengahan dan penghujung, selalunya kita sudah hilang arah dan pedoman, kena check baliklah di mana silapnya perancangan kita.

Bagi saya, kena jadikan awal hijrah untuk dijadikan asas perancangan supaya saya lebih mengambil berat tentang bulan-bulan Islam kerana selama ini selalu sahaja terlupa bulan dan tarikh sekaligus tidak sedar pula tarikh-tarikh penting di dalam kalendar Islam, Ehh! bulan apa sekarang ini?.

Peruntukan masa dengan ahli keluarga

Perlu juga merancang aktiviti-aktiviti bersama ahli keluarga. Kalau selalunya terlalu sibuk dengan kerjaya sehingga terlupa memberikan sedikit ruang masa bersama mereka.

Kata kawan-kawan, kalau hendak mengenali sahabat kita, kenalah selalu berjaulah dan makan bersama. Kerana dari situlah kita boleh kenal peribadi mereka.

Begitu jugalah dengan isteri dan anak-anak kita, kena diberikan ruang bersama dengan mereka dan kita akan lebih memahami kelakuan anak-anak dan isteri kita.

Kata kawan-kawan lagi, tak payahlah tunggu hujung tahun baru nak beraktiviti dengan mereka, kena pandai-pandailah mencari masa dengan mereka.

Eermmm, setuju tu....

abuzorief @ sheffield
16/12/2010, thursday
berjaulah ke spain
Holla...

No comments:

Post a Comment