Pages

Tuesday 7 June 2011

Negara Islam atau negara kebajikan?...


1. Muslim Brotherhood atau Ikhwan Muslimin (IM) di Mesir mempunyai peluang yang besar untuk memerintah negara Mesir kerana tiada yang berkemampuan berbuat demikian.

2. Tetapi apa yang berlaku ialah IM sanggup berkongsi kuasa dan memberi peluang kepada rakan lain untuk menerajui kepimpinan. Apa yang lebih penting adalah hak dan kebajikan rakyat negara diutamakan.

3. Parti AKP Turki semakin popular dan berjaya memenangkan hati rakyat untuk terus memilih mereka untuk memerintah. Bukan kerana negara Islam tetapi lebih kepada kebajikan rakyatnya.

4. Kini, mereka bukan sahaja berjaya memulihkan ekonomi dan kestabilan politik malah sejumlah besar aktivist-aktivist mereka berjaya menaikkan maruah negara terhadap isu-isu kemanusiaan antarabangsa terutamanya Palestin dengan bermulanya misi kemanusiaan Flotilla Mavi Marmara pada tahun lepas.

5. Selama lebih 2 penggal PRU lalu, yang mana PAS kelihatan hilang 'sengat' di dalam team Pakatan Rakyat kerana isu Anwar masih berterusan menjadi isu utama negara. PAS seolah-olahnya terpaksa akur mengikut bahasa rentak 'rakan-rakannya'.

6. Pemilihan calon dalam Muktamar PAS baru-baru ini benar-benar merubah senario kepimpinan, di mana kepimpinan ulama yang selama ini menjadi tunggak utama halatuju PAS.

7. Kemenangan Mohamad Sabu sebagai Timbalan Presiden PAS benar-benar membuka laluan baru dalam kepimpinan PAS untuk menghadapi PRU13 bersama rakan PKR dan DAP.

8. Apakah ini kehendak ahli-ahlinya untuk melihat parti politik ini kembali menyengat?

9. Justeru, negara Islam atau negara kebajikan ataukah kedua-duanya?... yang mana satu agenda yang boleh memenangkan hati rakyat Malaysia.

abuzorief @ sheffield
7/6/2011, Selasa

No comments:

Post a Comment