Tuesday, 28 June 2011

Buang masa


Kadang-kadang kita tertipu dengan tuntutan dan bisikan dalaman kita. Beza diantara sesaat sebelum dan sudah dengan sekelip mata boleh berubah. Tindakan menjadi tidak terarah daripada rajin tiba-tiba menjadi malas.

Contohnya, bila hati berkata..."Sekejap lagi, lepas sembahyang, aku nak baca Quran..." tetapi apa yang terjadi sesaat lepas itu boleh bertukar dan terus mengadap komputer sambil membelek-belek membaca laman web atau facebook secara asyik sehingga semuanya habis dilayari. Namun, dalam hati masih bertarung lagi... "Sikit lagi, sekejap lagi aku bacalah....". Begitulah sehingga kesudahan dan akhirnya hajat dan niat yang baik tadi 'tenggelam' dan lenyap begitu sahaja disebalik alasan tadi.

Sekiranya kita teliti akan perkara ini, ia memang menjadi perbuatan kita setiap masa dan hari. Kadang-kadang kita menang dan kadang-kadang kita kalah. Kalah dengan diri kita sendiri tanpa dihasut oleh kawan-kawan atau orang lain.

Begitulah, lemahnya diri kita untuk bersikap tegas terhadap diri sendiri. Kalahnya lebih banyak dari menang. Kalah itu lebih banyak untuk kita melakukan sesuatu perkara yang tidak bermanfaat dan banyak membuang masa. Kalah itu juga lebih banyak merencatkan perancangan yang baik-baik.

Masa terbuang begitu sahaja...

Belajar menghormati masa akan selama-lamanya belajar, sehingga sedar-sedar usia kita sudah di hujung dunia...

Bilakah kita akan menjadi tegas kepada diri kita sendiri?... bila dan bila...

abuzorief @ sheffield
28/6/2011 Selasa

1 comment:

  1. IM tak tunggu sekejap lagi untuk komen n3 ini yang tepat mengena sasaran......... batang hiung IM..he..he..

    ReplyDelete