Monday, 5 May 2014

Apa ertinya menumpang...


Semasa saya melalui di setiap lorong yang sempit di antara deretan rumah, saya berfikir alangkah bertuahnya saya kerana bukan saya yang berada di sini. Rumah sekadar untuk berteduh dan insfrastrukturnya tidak terurus. Longkang bertakung dan menjadi sarang biak berbagai serangga berbahaya. Rumah yang hampir rebah 'bertumpang dagu' kerana itulah satu-satunya tempat untuk berteduh dari siang dan malam, panas terik dan hujan, tempat berehat seadanya.

Bukannya semua rumah yang mereka tinggal itu milik sendiri, tetapi ada yang menyewa walaupun keadaan rumah sewa yang mereka sewa itu juga begitu dhoif. Ertinya, yang menyewakan rumah itu juga hidup kesempitan. Malah ada di antara mereka itu pula berpenyakit kronik yang memerlukan rawatan yang tidak kurang mahalnya.

Dimanakah mereka hendak memperolehi kesenangan?

Apa ertinya hidup...

Membuat kerja amal kebajikan banyak mengajar erti hidup yang lebih bermakna di dalam diri. Kerana ia mampu melahirkan rasa insaf, tidak sombong dengan kelebihan yang ada, tidak kedekut untuk memberi sama ada harta benda, wang ringgit atau tenaga kudrat yang ada malah menghabiskan masa-masa itu untuk merancang dan menyusun gerak-kerja supaya ia lebih berstrategik.

Memberi itu banyak keberkatan dari Allah Taala. Dengan memberi kita meringankan beban kesempitan dan kesusahan yang ditanggung oleh mereka yang kurang berkemampuan. Memberi kepada yang memerlukan akan melembutkan hati supaya tidak bersifat sombong dan bakhil. Memberi menanamkan pada diri kita semangat ukhuwwah kerana Allah Taala. Memberi akan mengingatkan kita di atas sifat kasih dan sayang Allah. Kita yang mempunyai kelebihan dari perbagai sudut nikmat adalah untuk melengkapi rantaian-rantaian hidup di antara satu sama lain (compliment each other).

Kenapa kita tidak mahu berlumba-lumba di dalam mencari kebaikan dan pahala sepertimana yang dijanjikan oleh Allah Taala?

bersambung...

abuzorief @ kg manis perai
semarak mahabbah kg manis
4/5/2014 ahad 
9.00am-12.00pm


No comments:

Post a Comment