Pages

Tuesday 29 April 2014

Orang luar-biasa?


Apakah tarbiah itu hanya tempelan dan bagi orang yang mahukannya separuh masa sahaja? Bila senang kita ikut, dan kalau kita sibuk atau jemu kita tinggalkan sahaja?

Segera...

Langsung tidak akan bersabar dengan jangka masa yang panjang, cepat bosan dan tidak boleh tunggu lama. Kalau boleh tarbiyah itu mahu dengan hasil yang segera. Hari ini usrah esok terus jadi orang hebat. Hari ini usrah, esok sudah boleh jadi 'penglipur-lara'. Hari ini usrah esok boleh jadi celebriti pujaan ramai. Hari ini usrah esok boleh masuk TV. Hari ini usrah esok boleh jadi ustaz. Seolah-olahnya usrah atau medan tarbiyah yang lain itu medan akademik atau 'pemproses mee segera' yang ada jangka-masa graduannya.

Orang luarbiasa?...

Tarbiyah yang dicermati prosesnya adalah tarbiyah yang mampu membina dan membentuk seseorang dari 'orang biasa' kepada orang 'luar-biasa'. Tarbiyah yang ada skema penilaian keatasnya. Penilaian itu bukan atas penilaian dari kaca mata kasar orang yang melihatnya, tetapi dari hasil pembentukkan Al-Quran dan Sunnah. Orang itu bukan sahaja semata-mata hebat ilmunya tetapi zatiyah diri rabbaniah yang terbentuk itu dari sibghah Allah Taala. Orang luar-biasa ini memang pelik orangnya. Kerana, jiwa dan hartanya banyak 'diserahkan' kepada Allah dan RasulNya terlebih dahulu dari kepentingan diri sendiri.

Apakah kita termasuk di dalam kategori orang luar-biasa ini?

bersambung...

abuzorief @ kulim
29/4/2014 selasa

No comments:

Post a Comment