Thursday, 8 May 2014

Bebal...


"Dah banyak kali cakap, pun masih buat salah lagi, benda yang sama juga diulang, penat cakaplah"

"Entah berapa kali dah cakap, apakah masuk telinga kanan lepas itu keluar telinga kanan juga?, kalau masuk teliga kanan keluar telinga kiri, sekurang-kurangnya lekat juga kalau tak banyak sikit!"

"Dah besar panjang, tak faham-faham, bahasa apa lagi aku nak cakap"

Maka perkataan yang terakhir akan keluar...

"Memang bebal sungguh"

Wallahu 'alam

Tambah menyakitkan hati, sekiranya kita sentiasa berulang-ulang kali cakap, menegur, menasihati tetapi tetap juga si polan itu membuat kesalahan yang tidak sepatutnya diulang.

Teruslah bercakap...

Bercakaplah banyak kali, nasihatilah banyak kali dan jangan berputus asa. Memang itu tabiat manusia yang kita temui. Mungkin kita juga sedemikian, tidak dapat dinafikan dengan kelemahan sebagai insan. Apa yang berlaku itu juga yang akan berlaku pada diri sendiri. Menunjuk ke arah orang lain itu juga sebenarnya menunjuk juga kepada kita.

Luahkan rasa...

Mesti diluahkan rasa tidak puas hati itu supaya ia tidak 'bersarang' di dalam diri, kerana akibatnya ia akan merosakkan diri sendiri, karier dan prestasi diri. Berterus-terang adalah komunikasi yang terbaik bagi menghilangkan kekusutan.


Berdoa...

Apabila berdepan dengan situasi tersebut, bersabarlah dan terus berdoa kepada Allah Taala. Berdoa bukan untuk menghancurkan tetapi meminta dikurniakan ketabahan, kekuatan sabar dan dikurniakan hidayah ke atas kita dan hamba Allah tersebut.

Wallahu 'alam

abuzorief @ kulim
8/5/14 khamis

No comments:

Post a Comment