Sunday, 13 September 2009

Ramadhan vs SWOT & Key Performance Indicator


Sepanjang ramadhan yang telah dilalui ini, maka sudah tentu kita tahu segala kekuatan dan kelemahan kita serta apa yang akan kita perolehi.

SWOT

Kita sudah boleh membuat penilaian prestasi amal sepanjang harian atau muhasabah yang telah dilalui. Kita juga sudah pun sedia maklum bahawa dikalangan kita mempunyai borang-borang muhasabah yang tersendiri. Semua rekod dan amalan yang akan atau telah dilakukan sebenarnya sudah boleh kita membuat ukuran secara fizikal melalui data dan grafikal statistik secara terperinci. Kita sahaja yang mengetahui kelemahan dan kekuatan diri sendiri melalui SWOT (Strength, Weakness, Opportunity and Treats) analisis yang dilakukan sendiri.

KPI

Bukanlah kita hendak menentukan berapa banyak pahala yang kita sudah dapat, semua ini kerja Allah Taala akan tetapi sebaliknya, kita hendak mengukur berapakah pencapaian amalan yang telah kita laksanakan dan kita penuhi melalui piawaian KPI atau Key performance Indicator yang telah kita tentukan di awal Ramadhan dan seterusnya.
  • What : Apa yang hendak kita buat
  • How: Bagaimana kita hendak buat
  • Where : Dimana kita hendak buat
  • Who : Siapa dan dengan siapa kita hendak buat
  • Why : Kenapa kita hendak buat

Baguskah kita atau terukkah kita, rajinkah atau malaskah kita, maka ianya boleh diputuskan bermula dari KPI yang telah kita tentukan diawalnya. Maka rajin-rajinlah audit sendiri amalan kita dengan Allah Taala mahupun sesama insan yang lain.

Semua indicator atau petunjuk-petunjuk ini adalah dari kesungguhan kita sendiri. Kalau kita ingin memperolehi sesuatu nescaya kita akan berusaha untuk memdapatkannya, melainkan kita sendiri yang tidak mahu berusaha ke arahnya.

Semoga Allah menerima amalan harian kita dan digolongkan di dalam golongan orang-orang yang bertaqwa.

Wallahu 'alam

abuzorief @ sheffield
13/9/2009 sunday

No comments:

Post a Comment