Pages

Friday 20 December 2013

Nota Misi Bantuan Mangsa Banjir Kuantan 2013... (1)


Assalamualaikum syeikh, apa cerita dengan banjir di Kuantan?...
Dah surut?...
Apa yang boleh dibantu?...

Kenapa masih berfikir?

Begitulah nota-nota persoalan ringkas perbualan saya dengan sahabat yang berada di Kuantan. Hati kecil saya bertanya kenapa masih berada di sini dan tidak pergi untuk menghulurkan bantuan tulang empat kerat yang ada selagi masih boleh berbakti. Kenapa masih berfikir panjang dengan melayani semua persoalan yang merencatkan keputusan dan tindakan yang tangkas.

Ok!, perkara ini perlu dibincangkan diperingkat daerah untuk restu dan persetujuan bersama. Berkat syura sangat-sangat dikehendaki dan diutamakan. Walaupun sekecil mana tugasan dan peranan itu.

Beberapa ayat mula dikarang di dalam beberapa pesanan WhatsApp dan email untuk tujuan warm-up, menarik perhatian dan memfokuskan makluman ini kepada rakan-rakan yang lain. Beberapa hari pada minggu pertama agak sejuk respond, tetapi sangat bersyukur bila Mas'ul Jawatankuasa mula memberi respond positif dengan cadangan projek Misi Bantuan Mangsa Banjir Kuantan 2013.

Langkah pertama, menyiapkan Kertas Kerja MBBK 2013 berserta dengan belanjawan. Jumlah menggerakkan operasi agak besar melepasi angka RM5K, namun digagahi usaha dan memohon  serta bermunajat kepada ilahi supaya Misi ini dipermudahkan urusannya.

Azam dan usaha

"Syukur kepadamu Ya Allah kerana engkau memberikan aku sedikit kekuatan untuk menggerakkan Misi Bantua ini. Walaupun aku sedar bahawa kekuatan dan kudrat yang ada tidaklah seberapa, tetapi aku memohon kepadamu supaya engkau tidak mensia-siakan masa sedikit yang aku ada ini untuk beramal kepadaMu ya Allah. Izinkalah aku untuk menginfaqkan diriku untuk membantu hamba-hambamu yang lain yang sangat memerlukan bantuan dan sokongan. Hari ini hari mereka, manalah nak tahu esok lusa hariku pula... Amin ya Rabbal 'Alamin"

Perancangan yang sangat singkat mampu memberikan hasil yang membanggakan. Senarai Jawatankuasa sudah mula ada strukturnya dan masing-masing memainkan peranan dan tanggungjawab. Alhamdulillah, itulah kesan tarbiah Jamaah dimana ahli-ahlinya sentiasa bersedia walau apa keadaan sekalipun.


Berbagai-bagai bentuk sumbangan dihulurkan oleh orang ramai, syarikat-syarikat ataupun badan-badan NGO lain. Paling banyak sumbangan adalah berbentuk pakaian terpakai disamping sumbangan barang makanan, minuman, peralatan memasak, Selimut dan wang ringgit. Alhamdulillah betapa perihatinnya manusia-manusia ini.

bersambung...

abuzorief @ penang
13/12/2013

No comments:

Post a Comment