Sunday, 18 August 2013

Apa aku kisah, ada aku kisah


Apa aku kisah, ada aku kisah...

Satu penyataan seorang egois yang hanya memikirkan tentang diri sendiri sahaja. Kisah orang lain atau disekelilingnya, katanya apa yang perlu dikisahkan. Janji tidak menganggu 'periuk nasi' dan keselesaan sudahlah, itu katanya.

Tidak sempurna iman

Tidak sempurna iman seorang muslim itu sekiranya tidak mengasihi saudaranya yang lain.

Wahai orang-orang yang beriman! Sesiapa di antara kamu berpaling tadah dari agamanya (jadi murtad), maka Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Dia kasihkan mereka dan mereka juga kasihkan Dia; mereka pula bersifat lemah-lembut terhadap orang-orang yang beriman dan berlaku tegas gagah terhadap orang-orang kafir, mereka berjuang dengan bersungguh-sungguh pada jalan Allah dan mereka tidak takut kepada celaan orang yang mencela. Yang demikian itu adalah limpah kurnia Allah yang diberikanNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya; kerana Allah Maha Luas limpah kurniaNya, lagi Meliputi PengetahuanNya. Al-Maeda [5:54]

Mesir kini

Keadaan di Mesir sehingga kini sudah mencecah 2,000 orang lebih terbunuh, 10,000 orang lebih cedera, ibu bapa kehilangan anak, anak kehilangan ibu dan bapa, hilang saudara mara, isteri kehilangan suami dan sebaliknya. Peristiwa pembunuhan paling kejam dan zalim sepertimana berlaku kekejaman askar Syria ke atas rakyatnya sendiri dan kekejaman Zionist ke atas rakyat Arab Palestine. Perlakuan mereka yang kejam sehingga tiada lagi sifat kemanusian di dalam hati mereka. Allah telah menutup sifat-sifat belas dan kasih-sayang tersebut sehingga mereka berkelakuan seperti binatang-binatang yang kelaparan.


Kenapa Mesir?

Mungkin kita tertanya-tanya kenapa perlu bersungguhnya kita memperjuangkan dan mempertahankan kerajaan pimpinan Dr Morsi.
  • Tanah Barakah dimana Tanah ini mudah tumbuhnya buah Tin dan Zaitun sepertimana yang tercatat di dalam Al Quran Al Karim
  • Tanah atau bumi para anbiya'
  • Tanah mujahid dan tempat yang dihimpunkan di Mahsyar nanti
  • Antara laluan untuk pembebasan Baitul Maqdis dan Palestin seluruhnya
Apa yang berlaku di Mesir ialah pertembungan di antara yang hak dan batil dan bukannya pertarungan di antara muslim dengan muslim. Kalau pun mereka muslim tetapi menyokong kebatilan maka sewajibnya muslim yang lain menegah dan menentang mereka dari terus melakukan fasad dan kezaliman.


Kejahatan tentera dan As Sissi

Rampasan kuasa dan kezaliman yang mereka lakukan sudah jelas dan terang-terang melanggar hak asasi kemanusian dan melanggar sistem Demokrasi berperlembagaan yang menjadi pilihan Negara dunia.

Kezaliman As Sissi dan tenteranya membantai ribuan rakyatnya sendiri kerana memprotes tindakannya mengulingkan pemimpin sah melalui proses pilihanraya mendapat restui dari Negara Amerika dan Israel Zionist. Pelik dan tidak masuk akal, tetapi itulah realiti sebenarnya apa yang berlaku. Bagi saya mereka itu adalah hizbus Syaitan.

Rakyat yang tidak bersetuju dengan tindakan mereka, maka jalan penyelesaiannya ialah dibunuh, ditangkap dan dizalimi. Mereka yang tidak bersalah pula disiasat dan didakwa. Hukum dan teori apakah yang mereka guna?. Undang-undang ciptaan sendiri digunakan untuk menakut-nakutkan rakyatnya dan orang awam yang tidak bersalah dan berdosa.

Kejahatan dan kerosakan nilai kemanusiaan yang telah dilakukan oleh tentera As-Sissi sangat terang-terangan salah-laku dan mereka terus dibelenggu oleh kuasa jahat sama ada dari kerakusan diri sendiri mahupun bisikan-bisikan anasir-anasir jahat yang bersekongkol untuk mempertahankan sistem demokrasi acuan cita-rasa mereka. Walhal rakyat jelata sudah cukup berlembut untuk akur melaksanakan system demokrasi yang dikatakan tunjang keadilan dan kesama-rataan hak.

Mungkin inilah yang dikatakan fitnah al Masih Al Dajjal. Manusia yang menyokong kejahatan ini dilabelkan sebagai baik manakala mereka yang menentang kejahatan ini diberitakan sebagai pengganas, perosak, pelampau dan sebagainya. Hati mereka telah Allah tutup dengan kegelapan atau zulumat, telinga mereka dipalam atau dipekakkan dari mendengar segala kebaikan manakala mata mereka telah dibutakan dari melihat apa yang berlaku itu sebagai ibrah dan pengajaran pada diri sendiri.

Dalam hati mereka (golongan yang munafik itu) terdapat penyakit (syak dan hasad dengki), maka Allah tambahkan lagi penyakit itu kepada mereka dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya, dengan sebab mereka berdusta (dan mendustakan kebenaran).  [Al-Baqarah 2:10]

Perbandingan hal mereka (golongan yang munafik itu) samalah seperti orang yang menyalakan api; apabila api itu menerangi sekelilingnya, (tiba-tiba) Allah hilangkan cahaya (yang menerangi) mereka dan dibiarkannya mereka dalam gelap-gelita, tidak dapat melihat (sesuatu pun). [Al-Baqarah 2:17]

Mereka (seolah-olah orang yang) pekak, bisu dan buta; dengan keadaan itu mereka tidak dapat kembali (kepada kebenaran). [Al-Baqarah 2:18]

Bagaimanakah lagi mereka hendak melindungi atau menutup segala keaiban dan kejahatan yang telah mereka lakukan, sedangkan kezaliman mereka telah 'dilondehkan' oleh Allah satu persatu supaya dipertontonkan oleh rakyat dan kita semua akan segala kepincangan sistem dan tingkah-laku jahat mereka.


Tugas kita

Isu Mesir kini bukanlah isu dalaman negara Mesir. Tetapi isu ini adalah isu keperibadian manusia dan hak-hak kemanusian yang mesti diperjuangkan. Jangan lagi kita berfikir bahawa mereka dengan negara mereka dan kita dengan negara kita. Kita kena ubah cara berfikir dan emosi kita dengan mengatakan bahawa kita semuanya manusia yang diciptakan oleh Allah. Saling perlu memerlukan di dalam melakukan perkara-perkara kebajikan, kebaikan serta mewujudkan suasana yang aman dan harmoni. Ibaratnya, cubit paha kiri, paha kanan juga akan terasa.

Apa yang berlaku di sana mestilah dirasai bersama. Susahnya mereka bererti susahnya kita di sini. Deritanya mereka juga memberi seribu erti tentang penderitaan yang mereka alami, dimana kita juga perlu menyelami perasaan derita mereka.
  • Memperbanyakkan doa untuk mereka.
  • Memberikan sumbangan harta dan wang ringgit
  • Menyebarkan seluas mungkin tentang kezaliman askar kudeta
  • Ada rancangan jahat dan dalang dibelakang tentera As Sissi
  • Penerangan berita sebenarnya tentang rampasan kuasa pihak tentera
  • Peranan jahat pihak As Sissi mengulingkan kerajaan yang sah pilihan rakyat
  • Golongan Zionist dan musuh Islam tidak senang dengan pemimpin yang mempunyai roh Islam
Semoga Allah memberikan kita kekuatan untuk melaksanakan Islam di atas muka bumi ini.

abuzorief @ kulim
18/8/2013 ahad
baraan ikram seb. perai tengah
Salam Eidul Fitri Al Mubarak 1434H

No comments:

Post a Comment