Pages

Wednesday 29 April 2009

Swine flu... Kenapa ingkar pada larangan Allah


Wabak swine flu atau pig flu semakin mendapat perhatian serious oleh kerajaan tempatan dan juga hebahan di media massa. Penyakit yang mudah merebak akibat pembawaan virus babi. Kenapa mereka tidak panggil saja wabak pig flu?, dan kenapa masih hendak berlapik dengan istilah yang lain?.

Wikipedia

Swine influenza (also swine flu) refers to influenza caused by any strain of the influenza virus endemic in pigs (swine). Strains endemic in swine are called swine influenza virus (SIV), not to be confused with Simian immunodeficiency virus, also abbreviated to SIV.

Swine flu is common in swine and rare in humans. People who work with swine, especially people with intense exposures, are at risk of catching swine influenza if the swine carry a strain able to infect humans. However, these strains rarely are able to pass from human to human. Rarely, SIV mutates into a form able to pass easily from human to human. The strain responsible for the 2009 swine flu outbreak is believed to have undergone such a mutation.[1] This virus is named swine flu because one of its surface proteins is similar to viruses that usually infect pigs, but this strain is spreading in people and it is unknown if it infects pigs.

In humans, the symptoms of swine flu are similar to those of influenza and of influenza-like illness in general, namely chills, fever, sore throat, muscle pains, severe headache, coughing, weakness and general discomfort. The strain responsible for the 2009 swine flu outbreak in most cases causes only mild symptoms and the infected person makes a full recovery without requiring medical attention and without the use of antiviral medicines.[2]

Of the three genera of human flu, two are endemic also in swine: Influenzavirus A (common) and Influenzavirus C (rare).[3] Influenzavirus B has not been reported in swine. Within Influenzavirus A and Influenzavirus C, the strains endemic to swine and humans are largely distinct.

(From Wikipedia, the free encyclopedia)

H5N1
 
Peyakit ini juga pernah berlaku di Malaysia pada tahun 1999-2000 yang dipanggil H5N1 atau Japanese encephalitis (JE) yang diakibatkan oleh mutation virus babi yang telah dibawa oleh nyamuk sebagai medium wabak. Habis di'punggah'nya cerita babi ini hingga ke akar umbi dan ke serata pelusuk alam. Nama Bukit Pelandok yang sememangnya tidak terkenal di muka bumi Malaysia pula, telah me'letup' terkenal sehingga ke utara tanah air kerana menjadi pusat penternakan dan pengeluar terbesar di negara Malaysia.

Sememangnya babi adalah binatang yang diharamkan ke atas orang Islam memakannya. Kaum yahudi juga tidak dibenarkan memakan binatang ini. Ianya telah dikategorikan sebagai najis berat atau mughallazah apabila menyentuhnya atau dengan apa cara sekalipun. Apabila ada arahan tegas dari Allah, maka ia mempunyai sebab kenapa arahan sedemikian rupa. Arahan larangan bukannya sengaja dikenakan ke atas manusia, kerana Dia lebih mengetahui ke atas setiap makhluk ciptaannya.

Israel has already rejected the name swine flu, and opted to call it "Mexico flu." Jewish dietary laws forbid eating pork (Reuters: 29 April 2009)

Tabiat alam

Saya melihat disebalik ciptaan dan arahan pengharaman tersebut sebagai satu hukum tabiat alam. Walaupun orang-orang Islam tidak dibenarkan sama sekali memakan binatang tersebut dan bukannya bermakna orang-orang Islam berhak mencaci dan memaki binatang tersebut untuk terus hidup. Kerana binatang tersebut juga adalah makhluk ciptaan Allah Taala dan hidup di dalam dunia yang realiti ini.

Setiap ciptaannya ada manfaat pada hak yang lain. Kalau dilihat pada hal keadaan babi tersebut yang amat kotor kerana dia boleh memakan kembali najis yang telah dikeluarkannya. Ini bermakna ia sebenarnya adalah anasir pembasmi bahan buangan yang kotor yang ada di atas muka bumi ini. Babi itu sendiri bertindak sebagai agen kitar semula.

Walaupun kajian demi kajian secara saintifik dilakukan ke atas babi dan mendapati perbagai kuman dan cacing yang sukar untuk dimusnahkan dan dibersihkan tetapi dengan mudah saja semuanya itu disucikan dengan menggunakan tanah dengan sekali basuhan dan dibersihkan kembali dengan basuhan air yang bersih. Bukankah itu cara pembasmian yang mudah?... Siapakah yang telah menetapkan cara basuhan dan penyucian tersebut?...

Sinonimnya, jasad manusia yang diciptakan dari pelbagai jenis tanah oleh Allah taala dan cara menghapus kuman dan cacing babi ialah dengan menggunakan tanah juga. Itulah hak dan kekuasaan Allah Taala yang patut kita syukuri.

Tetapi di atas sifat dan sikap egonya manusia yang mengingkari arahan larangan dan tegahan Allah Taala telah melanggar dan melawan tab'i kehidupan yang harmoni yang telah diaturkan oleh Allah Taala ke atas manusia.

Kehidupan kita di atas muka bumi ini diajar satu persatu oleh Allah Taala. Kita kena berdisiplin dalam kehidupan supaya kita selari dengan tab'i kehidupan alam dan makhluk yang lain.

Dan Dia ajarkan kepada Adam nama-nama (benda) semuanya, kemudian Dia perlihatkan kepada para malaikat, seraya berfirman, Sebutkan kepada-ku nama semua (benda) ini, jika kamu yang benar!" (Surah Al Baqarah, 2:31)

Kisah pembunuhan saudara Habil dan Qabil juga telah diajarkan oleh seekor burung gagak bagaimana hendak menanam seekor lagi burung gagak yang telah mati. Semua jalan hidup kita sebagai manusia ini telah diajarkan secara rasmi dan tidak rasmi oleh seni tab'i alam kehidupan yang telah disistemkan oleh Allah Taala.

Jadi apa lagi yang ada pada diri kita, kalau kita sendiri tidak melihatnya dengan mata hati?

Tepuk dada tanya iman kita sendiri...

Wallahu 'alam, sekian.
 
abuzorief @ darnall
29/4/2009 wednesday

No comments:

Post a Comment