Tuesday, 16 December 2008

Mencari Amanah Pencipta (1)

Bertuah sungguh kita, kalau sudah memenuhi tiga keperluan asas hidup. Ada makanan, tempat tinggal dan pakaian. Bagi mereka yang masih tidak ada, maka bantulah mereka. Allah suruh kita berbuat baik sesama insan. Tunjukkanlah rasa keperihatinan kita sesama insan. Barulah ada rasa persamaan. 

Fokus kepada penulisan ini ialah betapa pentingnya pakaian. Pakaian amat penting. Bentuk badan kita perlu dilindungi. Buah cempedak pun kita balutnya, inikan pula tubuh badan kita yang begitu unik ciptaannya. Patut sangat kita merasa bangga dan serahkan pujian itu kepada Allah Taala. 

Tubuh badan yang cantik mesti dijaga dengan elok. Bukannya di dedah dan dibiarkan berhadapan dengan anasir-anasir jahat yang akan mencacatkan tubuh badan kita kelak. Mungkin akan terkena selumbar, kayu, percikan api, panas matahari atau sejuk melampau. Dan lebih molek lagi ditutup sepenuhnya sepertimana yang diperintahkan pencipta kita. Aurat di jaga akan selamat dari segala bahaya. Bahaya dari fitnah, bahaya dari dicabul kehormatan, bahaya dari diganggu oleh manusia bernafsu haiwan dan sebagainya. 

Tetapi kita tak pernah bersikap amanah pada diri kita sendiri. Tubuh badan yang cantik adalah amanah dari pencipta. Kenapa kita mesti khianati amanah yang diberikan?. Apa, kita sudah tidak sayang pada tubuh badan kita sendiri? dan kenapa? tak percaya?....


Pilih-pilihlah kasut yang tak pakai untuk disumbangkan.
-
Jangan bagi kasut yang dah rosak
-
Lebih-lebih lagi pakaian,...maklumlah sejuk

Bagi yang berkemampuan dan lebih wangnya, hulur-hulurlah pada yang memerlukan. Buatlah amal jariah sebelum mati. Bukannya banyak pun yang mereka mahukan dari kita, tetapi mereka mahukan kasih sayang dan keperihatinan masyarakat. 

Bantulah dengan belas ehsan. Sumbangan yang dipinta, itu pun pakaian yang sudah lusuh, sudah tidak muat untuk dipakai, yang lama dan kita pun sudah muakuntuk memakainya, tetapi ada insan lain yang amat memerlukan. 

Apa salahnya kalau diberikan kepada mereka yang amat memerlukan?. Itulah amal jariah yang pasti diperhitungkan beratnya walaupun sedikit. 

Firman Allah...Wahai orang-orang beriman, hendakkah kamu, aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih?...Kamu beriman dengan Allah dan Rasul dan berjihad di Jalan Allah. Itulah yang lebih baik sekiranya kamu mengetahui...(As-Saff, 61:9-10)



Saya amat tersentuh dengan usaha masyarakat Islam di UK, yang berterusan membantu sama ada Individu, persatuan, NGO, Charity berdaftar dan sebagainya. Mereka berganding bahu untuk melakukan kerja amal ini. Mungkin mudah dan kecil sahaja di kelopak mata kita dan mungkin bagi anggapan kita itulah amal yang tidak popular. Tetapi amal yang tidak popular inilah yang akan dikira oleh Allah Azza Wajalla sebagai pemberat amal kita di akhirat kelak.

Sekian

abuzorief @ darnall, sheffield

tuesday, 16/12/2008 19:24
British Summer Time

Nota: Allah juga menuntut kita berbuat kebajikan, lebih-lebih lagi kebajikan sesama insan kerana amal yang berterusan dan ikhlas amat dikasihi tuhan.

No comments:

Post a Comment