Pages

Saturday 18 January 2014

Nota Street Dakwah di Pekan Bukit Mertajam... (3)


Melakukan street dakwah di sini memang banyak kelainan berbanding di negara Barat. Kalau di barat mereka mempunyai sikap untuk mengetahui dan bertanya sekiranya mereka ingin penjelasan lanjut tentang agama Islam. Kebanyakkan mereka berfahaman acnostic atau tiada kepercayaan kepada agama. Agak mudah untuk mendekati mereka untuk berbincang dan bertukar pandangan. Hendak seribu daya, senang atau susah pasti banyak beralasan.

Namun, Non-muslim di sini masih mempunyai pegangan adat dan keagamaan yang kuat, walaupun mereka sendiri bukanlah fanatic extreme kepada agama mereka sendiri. Malah ada juga dikalangan mereka tidak beragama atau agama itu satu halangan hidup untuk mereka. Paling utama, mereka sangat khuatir kehilangan identiti atau status mereka sebagai kaum atau bangsa yang selama ini mereka anuti.

Melayu vs Islam

Pada pandangan mereka Islam itu adalah Melayu atau Melayu itu Islam. Bagi mereka menganut Islam itu akan menjadi Melayu. Melayu pada pandangan mereka sangat negatif, terutamanya dari segi sikap atau perangai. Macam-macam pandangan yang saya dengar seperti malas kerja, lambat, tidak menepati masa, bermain-main semasa kerja, tidak serius dan sebagainya. Itulah bahana yang terpaksa orang Melayu tanggung dik kerana perbuatan sendiri. Siapa yang salah, kita buatlah pengukuran dan penilaian sendiri.

Tetapi yang malangnya, Islam yang indah, harmoni dan syumul itu turut terpalit kerana salah faham tersebut. Mungkinkah salah faham ini masih ada ruang untuk dirungkaikan.

  • Bagaimana harus kita perbetulkan salah faham tersebut? 
  • Melayu yang bagaimanakah yang akan membetulkan imej dan budaya rosak ini di mata mereka?

Tidak ada paksaan dalam agama (islam) kerana sesungguhnya telah nyata kebenaran (islam) dari kesesatan (kufur). Oleh itu, sesiapa yang tidak percayakan Taghut, dan dia pula beriman kepada Allah, maka sesungguhnya dia telah berpegang kepada simpulan (tali agama) yang teguh yang tidak akan putus dan (ingatlah), Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.[Al-Baqarah 2:256]
 

bersambung?...


abuzorief @ pekan bukit mertajam
14/1/2014 maulidur rasul

No comments:

Post a Comment